Luksus Slik

Luksusslik

For bare ti år siden var kunstige kaloriereducerede lightprodukter populære, men i dag peger trenden på rene råvarer, autenticitet, nydelse og sanselighed. Usunde kaloriebomber er tilladt – så længe kalorierne er tilberedt af de fineste rene råvarer og produkterne er emballeret i lækkert design og brandede i luksussegmentet.

Luksus slik

De skønne sukrede fristelser lokker med ægte råvarer og et delikat luksuriøst design, der får mundvandet til at løbe. Brandingen af slikket er ren luksus og selvforkælelse tilberedt med verdens bedste råvarer, intet mindre end det. Designet er enten nostalgisk eller i moderne design. Man spiller på råvarenostalgi fra en svunden tid og producenterne videreudvikler sammensætninger og nye smagskombinationer, som placerer de danske luksus slik producenter i verdensklasse. Den smukt designede emballage vil stå fremme og vidne om god stil og selvkontrol.

Selvdiciplin

En af tidens store trends er krops kontrol. I en foranderlig verden som vi ikke kan kontrollerer, har vi dog mulighed for at kontrollerer os selv. Vi tjekker pulsen, kontrollerer kalorieindtaget, kortlægger løberuter og uploader vores seneste præstationer på Facebook – i skarp konkurrence med andre kontrolfreaks, der også lider af Ironman syndromet, hvor en halvmarathon ikke længere kan imponerer nogen.

 

Luksusslik Summerbird

Kroppen er templet – og vi er i kontrol

Idealet er at være slank og i kontrol, men man skal stadigvæk være livsnyder og ikke fornægter sig selv den gode mad. Vi passer godt på vores krop, den fortjener det bedste og vi og forsøger at undgå forarbejdede fødevarer, som ikke er baseret på de gode rene råvarer.

Self-branding

Man vil gerne demonstrere et gastro-elitært klasseskel og at man gastronomisk er hævet over masserne. Det er (i teorien kun) ”white trash”, som skovler munden fuld med kunstige e-numre og billige erstatningsingredienser. For i mens for mange kalorier specielt er et problem blandt socialt dårligst stillede, så tillader de slanke, veltrimmede og ressourcestærke at flashe et stort kalorieindtag.

Vi vil ikke fremstå fanatiske og fornægte os selv det gode – i hvert fald ikke udadtil, når der skal statusopdateres og dokumentationen skal på Instagram.

Det store paradoks er, at det er pinligt at være slank, hvis det indebærer fornægtelse, hvor man kun spiser salatblade. På den anden side er det taberkultur, hvis man ikke er slank og holder sig i form.

 

En del af materialet fra denne trendartikel danner baggrund for artiklen:
ER DER GÅET MODE I MAD?
– hvor vi er citeret i magasinet Eurowoman, december 2012

 


© November 2012, Anne Louise Stargate