Gamification – Megatrend

Gamification

Daglige gøremål og rutiner kan virke kedelige og vi gider heller ikke rigtig engagere os midt i mediestøjen fra tv, reklamer, webbannere og sociale medier. Men gamification tilføjer et spilelement til vores aktiviteter, som vækker vores indre spillefugl og forvandler aktiviteten til en spændende leg.

Spilelementet har opnået anerkendelse som andet og mere end underholdning, hvor begrebet gamification siden 2010 er blevet kendt indenfor især markedsføring. Gamification anvender digitale spildesign-teknikker til at belønne en ønsket brugeradfærd med leg og spænding der motiverer, engagerer og fastholder brugeren til en aktivitet.

Aktiviteten bliver en spændende leg, når man kan optjene point, stå på highscore lister, tjene virtuelle penge, få rabatter, gaver, badges, opnå ratings og konkurrere med andre. Men spilelementet er ikke kun endnu et nyttigt redskab indenfor smart markedsføring. Gamification er en megatrend, som vil fortsætte med at engagere os i markedsføringskampagner såvel som i undervisning, på arbejdspladsen, de sociale medier, de sure pligter og gamification får os til at dyrke mere motion.

Gamification i markedsføring

Coinoffers er en succesfuld kampagne hvor McDonald’s har gemt virtuelle “coins”, der indsamles ved scanning af QR-koder med en app. En scannet coin udgør værdien af en krone, og når man har scannet tilstrækkelig mange, kan de virtuelle penge veksles til en gratis burger hos nærmeste McD restaurant. Aktivitet minder om at samle rabatkuponer, som lidt er for gamle tanter. Men med gamification bliver aktiveten til en sjov skattejagt for de unge, med en præmie i den anden ende.
» Coinoffer instruktionsvideo

McDonald’s har også begået en outdoor reklame, hvor man kan logge på og spille “live” pin-pong på et kæmpe outdoor bill-board.
» McDonalds ping-pong

Gamification internt på arbejdspladsen

Men gamification kan også benyttes til internt brug i virksomheden, hvor man kan skabe mere effektive og motiverede medarbejdere, hvis man bruger engagerende spilteknikker til vidensdeling, HR, uddannelse og innovation.

De ansatte i DSBs S-tog roser hinanden på en intern social platform. Det gør de for at skabe en bedre arbejdsdag og forbedret kundeservice. Princippet minder meget om Facebook-væggen, hvor medarbejderne deler ud af deres erfaringer, anerkender hinanden og kommer med nye gode idéer til ledelse og kollegaer. Gamification anvendes også i CRM systemer, som motiverende faktor internt i salgsafdelinger og til implementering af forandringer i større virksomheder.

Legende lærdom

Spil brugt i undervisningen kan engagere og hjælpe elever til at forstå de komplekse problemer, som tavleundervisning har svært ved at formidle.

Gamification på de sociale medier

En lille tæller fortæller os hvor mange procent af profilen, som vi har udfyldt. Det motiverer os til at udfylde profilen 100%, selvom det er en kedelig aktivitet at skrive sit virtuelle LinkedIn C.V. Også Pinterest har inddraget et element af gamification, når man får mailbesked om, at andre har delt ens billeder. På den måde kaldes man tilbage til aktiviteten og Pinterest profilen.

Mere sjov ved de daglige rutiner

Gamification kan give mere glæde og spænding til de daglige rutiner. Det kan f.eks være børnene som får ekstra motivation til at hjælpe med de huslige pligter, når indsatsen samtidig giver point i et rollespil som Chore Wars I dette spil opbygger man en karakter, som får uddelt opgaver og missioner (af mor og far), som opvask, rengøring m.v. der giver point i spillet.

Chore Monster er et andet motivationsspil, hvor børnene samler point og monstre, når de udfører de huslige opgaver. Spillets point kan efterfølgende udløse lommepenge, legetøj eller lørdagsslik.

Gamification kan motivere til mere motion, når man tager på løbetur med et hold zombier i hælene. Det gælder om at undslippe monstrene og det gør løbeturene sjove og spændende, så man motiveres til at løbe oftere og længere.
» Zombies, Run!

Mere gamification

Gamification Dating

Se den flotte og underfundige film om en futuristisk fremtid med gamification:

» Believe in Gamification

Denne lille film forklarer begrebet gamification og psykologien bag:

» Psykologien bag Gamification

Gamification og nudging er begge psykologiske metoder til at påvirke mennesker i en bestemt ønsket retning. Læs mere om nudging i vores trend artikel:

» Nudging

Stargates marketingblog fortsætter her >

© Januar 2013, Anne Louise Stargate