Self-service

Self Service

Det er i en fjern fortid, hvor kundeforholdet alene blev defineret gennem markedsføring til forbrugeren. Nutidens forbrugere efterspørger i stigende grad kontrol over tilbud og services i den nye “Self-Service Economy”. Barrierne mellem leverandør og forbruger er brudt ned og der er kommet en stigende forbruger-efterspørgsel efter mere indflydelse – og de deltage gerne aktivt i deres egen servicering. Denne trendartikel vil vi belyse nogle af de brancheområder, hvor forskellige fremsynede virksomheder har givet forbrugeren retten til selv-service.

Forbrugerens nye adfærd

Organisationer og forretningsdrivende har mistet en del af deres ekspertrolle som var deres platform, når de solgte varer og udførte specielle services. I stigende grad har kunden de selvsamme redskaber og kan udføre servicearbejdet selv. Tænk bare på bankverdenen, hvor kunderne i dag betjener sig selv via homebanking.

I løbet af de seneste år har detailbutikkene oplevet deres butikker og levebrød blive omdannet til et showroom. En kundegruppe kommer bare ind i butikken for at se varerne “live”, inden de prissammenligner på nettet og køber varen hos en prisbillig online webshop. Mange selvhjulpne kunder behøver heller ikke længere ekspedienterne til at bestille udgåede lagervarer hjem. Det klarer de også udmærket selv via deres smartphone.

 

Lynhurtig biludlejning

Zipcar er et biludlejningsfirma der baserer sig på selv-service. Det er nemt og hurtigt at leje en bil via en tilhørende Zipcar app og kunderne behøver ikke stå i tidskrævende lange køer og udfylde diverse papirer. I stedet for går man direkte hen til den parkerede bil, som åbnes elektronisk ved scanning af en stregkode placeret i forruden. Her er fuld gennemsigtighed om produkt og service, hvor kunden ved præcis hvilken bil han får, da han selv udvælger den på Zipcar parkeringspladsen.

Se filmen her som præsenterer Zipcar konceptet:
» Zipcar 

Selvpluk jordbærfarm

Hvorfor vil man egentlig selv plukke sine bær, når man ligesågodt kan købe en færdigpakket bakke jordbær? Kunderne bytter gerne bekvemmeligheden ud med en oplevelser de selv kan kontrollere – også selv om det er dyrere. En jordbær-plukkedag bliver til en sjov familieudflugt i det grønne, hvor familien mødes om et manuelt arbejde, de alle kan være fælles om.

Se Tv-indslaget som viser en familiedag i det fri med jordbærplukning:
» Jordbærfarmen 

Motorværksted for handy-men

Tilbage engang i 50’erne/60’erne måtte man som bilejer, nødvendigvis have kendskab til de grundlæggende principper for bilrepararation. Nutidens biler er blevet så komplekse, at bilerne nærmest er umulige for en lægmand selv at vedligeholde. For nogle mænd er det en ærgerlig udvikling, som fratager dem en god hobby og muligheden for at spare penge med gør-det-selv arbejdet.

Motorværkstedet MotoMethod tilbyder rådgivning og værktøj til selv at udføre reparationer på timebasis. Her er kunden i kontrol over processen og har samtidig mulighed for at tillære sig nye færdigheder. Kunden sparer penge med en self-service reparation og undervejs i processen, vil han indgå i et socialt fællesskab med de øvrige mænd på værkstedet.

Se filmen som præsenterer selv-service konceptet hos motorcykel værkstedet MotoMethod i Vancouver:
» MetoMethod

Sundhedspleje teknologi

Med nutidens teknologi, behøver man ikke nødvendigvis en læge, til at overvåge ens helbred. MyChart er et web-og telefon-baseret værktøj, der gør det nemt for patienter at få adgang til medicinsk information og til at kommunikere med læger og sundhedspersonale. Patienterne behøver ikke længere være passive tilhørere, for de får muligheden for at deltage aktivt og tage ansvar for deres egen sundhed.

Film som præsentere sundhedsteknologien:
» MyChart

» MyChart indslag i tv-udsendelse

 

© Februar 2013, Anne Louise Stargate