Den nye Købmandsbutik

Fremtidens købmand

Kvalitet og fællesspisning

Den store efterspørgsel efter gode naturlige økologiske produkter og anderledes butikskoncepter, har skabt et nyt købmandskoncept med en kombination af egenproducerede kvalitetsprodukter, økologi og restaurationsdrift – eller rettere “finere folkekøkken”.

Hvis man vil undgå blodrød priskonkurrence med supermarkeder og netbutikker, som kæmper om salget af de samme masseproducerede hyldevarer (med/uden levering), må man finde den platform og niche, hvor oplevelsen, kvaliteten og det unikke håndlavede produkt bliver væsentlige parametre.

MadMarked

Den nyetablerede købmandskæde MadMarked sætter under sloganet “Ren mad til folket” fokus på de rene lokale råvarer.

MadMarked er både en købmand og produktionssted for madprodukter fremstillet af lokale råvarer, der sælges som take-away samt serveres i deres folkekøkken-buffet. Her får man god økologisk aftensmad og alt hvad man kan spise for 98,- kroner. Men for at de kan holder prisen, må man love at spise op – de går nemlig ikke ind for madspild.

MadMarked fyldte 1. år den første maj og findes allerede nu i Præstø, Store Heddinge, Skovsgaard MadMarked på Langeland og Lynæs.

Redningen for døende købmænd

Den nyeste MadMarked butik i Lynæs, som åbnede 11. april, var en døende Spar-købmand med blodrøde tal på bundlinjen. Ejeren valgte at konvertere til Øko-købmand, efter at havde indset, at han som traditionel lokal købmand var nedgraderet til kiosk, hvor kunderne blot hentede deres Lotto-kupon og cigaretter – mens de foretog deres fødevareindkøb hos supermarkederne. Ledelsen bag MadMarked har planer om at åbne 40-50 købmænd over de næste fem år, hvoraf størstedelen vil komme fra overtagelse af traditionelle købmandsbutikker.

 

»Når en Spar bliver til MadMarked, Berlingske Business


© Maj 2014, Anne Louise Stargate