Trendoversigt 2014 +

Trendoversigt 2014

Tidens mantra er REALTIME, tålmodigheden er helt i bund og denne tekst burde egentlig været beskrevet i billeder eller formidlet som video.

Her er det lynhurtige overblik over tidens hotteste trends for 2014 og frem..

VISUELT WEB

Vores adfærd på nettet bliver mere og mere visuelt orienteret. Ja, vi orker ikke at læse al den tekst. Vi har brug for information i en fart og læner os allerhelst tilbage i stolen, for at blive underholdt/oplyst af en kvik introduktionsvideo. Vi har højest et par minutter og der er ingen tid at spilde. Fat dig i korthed! Viden formidles effektivt med foto, video og tekst med visuel infografik.

VIRTUEL KOMMUNIKATION

Vi viser hvem vi er gennem vores valg af billeder. De visuelle sociale platforme som Instagram og Pinterest vinder ind. Billedkommunikation er sjovere, hurtigere og mere vedkommende. Tekstbeskeder sendes afsted med Emoji ikoner – eller vi kommunikere 100% på verdenssproget Emoji.

»Emoji Storytelling   »Überklam emoji kampagne

REALTIME

Vi lever NU og Twitter er først med lynhurtige realtime nyheder. Med Snapchat sendes (frække?) visuelle øjebliksbilleder, som automatisk slettes, så snart de er set af modtageren. Det er lige nu det sker!

SOCIAL SHOPPING

Sociale medier og internethandel smelter sammen til en visuel og social shoppingoplevelse. Amazons nye shoppingsite ligner Pinterest til forveksling.

»Social Shopping

SHOWROOMERS

Kunderne forventer integrerede offline og online oplevelser i butikkerne, hvor de “showroomer” i de fysiske butikker, mens de via deres smartphone prissammenligner på nettet.

»Showroomers

VIRTUAL SHOPPING

Virtuelle pop-up shops skyder op hvor mennesker færdes. Gå på shopping i et virtuelt supermarked, mens du venter på tog eller bus. Scan blot produkterne på plakaten og få varene leveret lige til døren.

»Fremtidens detailhandel

CUSTOMIZED PRODUKTER

VI ønsker specialtilpassede produkter som dækker netop vores individuelle behov, Den digitale tidsalder og nye produktionsformer som f.eks 3D print, gør brugertilpassede produkter mulige.

»Customization

DELE-ØKONOMI

Vi deler, streamer, abonnere og sælger. The Sharing Economy er en ny form for dele-økonomi, hvor vi låner, lejer eller streamer os til forbrugsgenstande i stedet for et eje dem.

INTERNET OF THINGS

Teknologien flytter ind i hjemmet og de fysiske produkter kobles til internettet. Vil vil styre, tænde, slukke og aflæse hjemmets klima via sensorer og mobil device – og styre i hvor høj grad hjemmet skal styre sig selv.

BIG DATA

Forbrugeren har forstået, at hvis man ikke betaler for ydelsen, så er man nok selv produktet (data), der bliver solgt videre. Nu kommer der en modbevægelse med forbrugerstyret data.

»Big data metatrend

SUNDHEDS APPS

Teknologien med wearables, sensors og tilhørende apps giver os mulighed for at måle, tracke og overvåge alle(!) kropsfunktioner – og så gør vi det selvfølgelig.

»Sundheds Apps

MOBIL MOBIL

Mobile first. Vi vinker farvel til den stationære computer til fordel for tablets og mobil. Indhold er i centrum og det samme er mobil platformen. Alle skærme skal give adgang til samme indhold og det er derfor ikke længere nødvendigt med den store stationære skærm på skrivebordet – vi er alligevel på farten med mobil og tablet.

ULTRASKARPT TV

4K Ultra HD fladskærmen er på markedet og det samme er den bøjelige tv-skærm. Det eneste vi mangler er produceret indhold som kan yde Ultra HD skærmen retfærdighed. Netflix vil fremover producere til Ultra HD.

WEARABLES

Eksempler på den kropsbåren teknologi (wearables) er smart watches, briller med kamera og sensor armbånd med tilhørende Apps, hvor man kan måle sine præstationer i vågen og sovende tilstand. Det store wearable gennembrud sker med lanceringen af Google Glass og Apples smartwatch (iWatch) i 2014.

»Wearables   »Google Glass

AUGMENTED REALITY

Google Glass er første generation af produkter med augmented reality hvor teknologi og computergrafik smelter sammen med reality og den menneskelige krop.

»Augmented reality

SELVKØRENDE BILER

De første selvkørende biler med navigation via augmented reality er i testfasen. Fremtidsbilen går fra science fiction til science fact.

»Fremtidens biler

3D PRINT

3D print er en megatrend som påvirker design, modeindustrien og industriel produktion generelt. I 2014 er 3D teknologien også tilgændelig for den almindelige forbruger, som derhjemme får mulighed for at eksperimentere med egne designs og print af 3D objekter.

»3D Print megatrend    »3D Beklædning


© Januar 2014, Anne Louise Stargate