Tilbage til parcelhuset

Parcelhuset

Stadig flere fra den danske kulturelite er begyndt at efterspørge de originale parcelhuse fra 1960’erne og 1970’erne, og de vil særligt gerne have dem, der ikke er istandgjort. “Boligkøberne søger nostalgien, men også den unikke kultur, der efterhånden ligger i et hus, som ikke er renoveret til ukendelighed.”

 

Parcel autenticitet

Denne parcelhus boligform har ellers været hånet gennem mere end 100 år for at være både grim, tillukket og åndløs. “Det er sket et generationsskifte, så mange i kultureliten i dag selv er vokset op i et parcelhus, og derfor er der begyndt at komme et mere nuanceret syn på livet der. De seneste 10-15 år er parcelhuset derfor blevet et respek-teret omdrejningspunkt i stadig flere bøger og film, i kunsten og i boligforskningen,” siger boligforsker Mette Mechlenborg fra Syddansk Universitet. Hun har netop færdiggjort ph.d.-afhandlingen “Rundt om webergrillen”.

Prisen stadig en faktor

Hos ejendomsmæglerkæderne Nybolig og Home bekræfter man, at netop det traditionelle parcelhus fra 1960’erne og 1970’erne inden for det seneste år er blevet den mest efterspurgte boligtype. Forklaringen er først og fremmest prisen, men også en nostalgisk drøm, fordi stadig flere førstegangskøbere selv er vokset op i sådan et hus. “Det er meget kendetegnende, at vi inden for mange områder vender tilbage til fortidens uskyld, når der er krisetider. Men det traditionelle parcelhus passer bare også godt til manges forestilling om det gode liv,” siger kommunikationschef i Home, Mads Ellegaard.

Kilde: Kristeligt Dagblad 21.03.12

Medlem af kultureliten i et autentisk parcelhus

Parcelhuset

Billedet er venligst udlånt af Territorium: Portraits of Mads Brügger acting as a controlled man in a chaotic environment for Euroman. Idea and photo by Jes Larsen, Territorium, SFX by Kapper Creations, props by Anja Alfieri and make up by Jan Stuhr. Styling by Mette Krogsgaard WOW styling. www.territorium.dk

 


© Marts 2012, Anne Louise Stargate