Showroomers – Megatrend

Showroomers scanning

“Showroomers” er en af tidens største forbrugertrends. Den nye svigefulde forbruger bruger de fysiske butikker som showroom, hvorefter de prissammenligner og handler på nettet. Men hvem er showroomerne og hvordan kan detailhandlen omstille sig til den nye forbruger?

Showroomeren kommer ind..

Forestil dig butiksejeren der ser en kunde komme ind i butikken. Kunden tjekker butikkens udvalg af produkter, han samler en vare op og læse på emballagen, spørger til produktet og får den ønskede vejledning af ekspedienten. Denne proces fører normalvis til et salg, men i stedet for pengepungen tager kunden sin smartphone frem og scanner stregkoden for at prissammenligne på nettet! På bare et øjeblik har kunden fundet samme produkt til en lavere pris og han sender straks til ordre til online-butikken. Den svigefulde kunde siger tak for fin service, da han skridter ud af butikken og hjem for at modtage sin postpakke – tilbage står butiksindehaveren i sit “showroom” med dertilhørende husleje og personaleomkostninger…

Hvem er showroomeren?

Den typiske (amerikanske) showroomer er en mand. Han ejer mindst to digitale enheder, er aktiv i sociale medier og begejstret for smartphones til mobil handel. Han er teknologi-kyndig og helt fortrolig med sin smartphone, e-handel og mobile apps. To trediedele af alle showroomers findes i aldersgruppen 20-30 år (kaldet Millennial generationen).

En showroomer er en prisfølsom tilbudsjæger og han er klar til at slå til på de gode tilbud. Han klipper også gerne kuponer, hvis det sparer penge. Typisk har gruppen længe handlet gode tilbud i de store indkøbsvarehuse (Big-box). Nu begynder de at vende tilbage til de mindre butikker, hvor de med nettets prissammenlignings-teknologi ikke behøver at handle dyrt, og derfor stadigvæk har mulighed for at finde og købe produkterne til den bedste pris.

Showroomers har samme adfærd som professionelle indkøbere, men de har ofte langt mere information og indsigt i produktet end butikspersonalet. De befinder sig et sted mellem den fysiske og digitale verden og vil være modtagelige for tilbud fysisk placeret i butikken – som de kan handle over deres smartphone.

Hvilke produkter showroomes?

Stort set alle produkter der kan købes på Amazon vil blive showroomet i fremtiden. Kompleksiteten i produkterne kan gøre det nødvendigt med en fysisk demonstration i butikken og det lokker showroomers til. Deres prissammenlignende adfærd skal dog være tiden og besværet værd. Dyre produkter og let sammenlige produkter, som f.eks elektronik, værktøj og husholdningsartikler, vil handles på nettet ligesom kendte brands med et kendt kvalitetsniveau.

Ikke alle produkter er lige sårbare over for showrooming trenden. Man showroomer ikke på billige dagligdags produkter, der ikke har en større prisvariation. Det er ikke den fornødne tid og ventetid værd – for de varer skal kunden bruge her og nu. Hvis butikkerne tilbyder et varelaver af unikke produkter, som ikke kan prissammenlignes på nettet, vil de fortsat være attraktive, men det unikke kan også bestå af private labels som er butikkens eget mærke.

Mindeværdige shoppingoplevelser

Butikkerne må have fokus på at unikke oplevelser holder på kunderne og gør shoppingoplevelsen mindeværdig. Butikskoncepter som forstår at skabe en unik stemning og shoppingoplevelse, vil altid være attraktive og give kunderne lyst til at komme igen.

Specielt små forhandlere skal være virkelig enestående ved at tilbyde produkter, der ikke kan findes på f.eks. Amazon.

Showrooming strategier

For at tage imod de nye showroomers kan butikkerne imødegå deres adfærd ved at tilbyde dem mobile handler, shopping apps og online prissammenligning i butikken.

Bundtning af varer og et tilsvarende godt tilbud ved en her-og-nu handel, gør det fristende for en showroomer at handle i butikken – fremfor at prissammenligne og handle de enkelte varer på nettet.

Loyalitetsprogrammer knytter kunderne til butikken ved at belønner dem med f.eks. gaver, gavekort og rabatter. Butikken kan tilmed tilbyde en showrooming app via deres loyalitetsprogram.

Mindre butikker bør ikke konkurrere på prisen. Den kamp er forlængst vundet af Big-box detailhandlen, som nu er ved at blive overhalet af online forhandlere. En bedre handelsstrategi er, at indgå i et strategisk samarbejde med partnere og leverandører.

 
© Februar 2013, Anne Louise Stargate