Madværkstedet – med kødgrydernes comeback

Madværksted

JYLLANDS-POSTEN Bolig Living:

»Intet varer evigt, og krisen har gjort, at vi søger ind til kernen af, hvem vi er.« Sådan lyder forklaringen fra Anne Louise Stargate, trendforsker og indehaver af Stargate Trendbureau.

»Vi har oplevet at miste fodfæstet og er blevet tvunget til at reflektere over vores liv. I dag søger vi nærhed, autenticitet og fællesskab. I køkkenet har vi genopfundet det nordiske, og på den måde fundet tilbage til vores rødder med det nye nordiske køkken, hvor man går op i lokalforankrede råvarer, og tilberedningen er en fælles proces. Vi finder tryghed og naturligt sammenhold i maden, og det kræver, at køkkenet følger med.«

I dag giver vi gerne 125 kroner for en lillebitte økologisk kylling, som vi tilbereder med brændenælder fra haven – i hvert fald hvis vi skal have gæster. Og fordi mad igen er blevet et “rigtigt” håndværk, mener Anne Louise Stargate også, at det er en naturlig udvikling, at mændene nu i større grad tager forklædet på.

»For få år siden var kokkehelten blød som Jamie Oliver eller smørmarineret som brødrene Price. I de senere år har vi set kokken transformere sig til en maskulin helt som Thomas Rohde, der sværger til stenalderkost, Gordon Ramsey, der revser andre kokke for åben skærm, og Chili Klaus, som udsætter kendte mænd for manddomsprøver i form af chilismagning på YouTube. Det, tror jeg, tiltaler mændene, og så er der noget maskulint over at være selvforsynende og lave store anretninger med kød i et industrielt køkken,« siger Anne Louise Stargate.

“Sig goddag til den nye trend i køkkenet: Madværkstedet – med kødgrydernes comeback”, citater fra interview med Stargate i Jyllands-Posten Bolig Living, 30. september 2014. Skrevet af Elisabeth Hamerik Schwarz

Artiklen er tilgængelig på Jyllands-posten.dk – Bolig Living:

» BOLIG LIVING: Sig goddag til den nye trend i køkkenet: Madværkstedet – med kødgrydernes comeback