Fremtidens detailhandel

Fremtidens Detailhandel

Detailhandelen er i opbrud og snart overhalet indenom af nethandel og smartphone teknologi.
Her er en oversigt over fremtidens teknologi og udfordringer.

Detailforretninger som endnu ikke tilbyder salg via flere kanaler, vil blive tvunget til det indenfor de nærmeste år. Multikanal-detailhandel er i kraftig vækst og det er kun markedets bundskrabere, som bliver hængende kun som fysisk butik. Discount vil stadivæk kunne handles som fysisk produkt i nærområdet. Luksusvarer har fundet et marked med salg via multi-kanalerne, hvilket var utænkeligt for få år tilbage.

Teknologi

Efterspørgselen på onlinetilbud vokser efterhånden, som de teknologivandte generationer vokser op – og de ældre og knap så teknologivandte forsvinder. Den store generation af 68’ere er ved at gå på pension og har planer om at fyre hele opsparingen af, i modsætning til deres forældres generation, som sparede formuen op til børnenes arv. I stedet for bruger 68’erne deres opsparing, trods krisen, til et luksusforbrug som forbedrer deres livskvalitet. 68-generationen er rimelig teknologivandt og er aktive brugere af smartphones, computere og internet. De netshopper gerne og får varerne bragt til døren.

Levering på dørtrinnet

Mennesker er magelige og vil gerne have varerne bragt til døren. Ønsket om levering påvirker flere og flere brancher, hvor folk måske nok vil se udvalget i butikken, men herefter går hjem og bestiller varerne online. Dermed vurderes bedste pris og kunderne undgår bøvlet med at stå i kø og skulle slæbe tingene hjem. Tendensen ses stigende i fødevarebranchen og i byggemarkeder.

Online altid online

Der er ikke længere et klart mønster for hvornår folk er online og bruger internettet. I stedet er der et jævnt internetforbrug fordelt over hele dagen, fra tidlig morgen til sen aften. Man tjekker de sociale medier, som det første om morgenen og det sidste om aftenen inden sengetid. Det konstante online forbrug er kommet med udbredelsen af smartphones og tabletcomputere, og her går man ikke ind via søgemaskinerne for at finde et firma eller en service. Man forventer at kunne downloade en app.

Mobil Shopping

Mobil detailhandel er i kraftig vækst. Man shopper gerne via mobile apps og man vil gerne kunne tilgå sine fordelskort via mobilen. Ens smartphone bruges ligeledes til at scanne stregkoder og sammenligne priser i forretningen med øvrige markedspris i nabobutikken og på internettet.

Apps

Prissammenlignings-apps er blevet butikkernes værste fjender. Forbrugerne kan, ved scanning af stregkode i butikken, øjeblikkelig sammenligne priserne med nabobutikken og onlinebutikkerne helt generelt. De svigefulde kunder kan gå ud af døren, takke for den gode service …”vi skal lige hjem og tænke over det“… – hvorefter de går hjem og bestiller hos den mest prisbillige konkurrent på nettet. I Danmark er PriceRunner den mest udbredte prissammenlignings-app.

3D butikken

Den virtuelle butik i 3D hvor shoppingoplevelsen tilgåes via TV skærmen. Kunden får en fornemmelse af at gå rundt i en fysisk butik, men shoppingoplevelsen har netshoppings bekvemmeligheder, man putter varene i kurven og betaler ved kassen.

Se video med » Store Trek 3D shopping

Virtuelle supermarkeder

Tesco Supermarked i Sydkorea og SuperBest i Danmark har kastet sig over fremtidens supermarkedsindkøb ved at lancere virtuelle butikker, hvor man shopper varer ved at scanne QR Codes på ophængte produktplakater.

» QR Codes – og den næste scanner teknologi

Social handel

Social handel er viral markedsføring med grupperabatter som spredes via de sociale netværk. Man skaber en interesse for et produkt med et godt tilbud, hvorefter tilbuddet spreder sig på de sociale medier. Nogle rabatter udløses kun når et bestemt antal mennesker melder sig som købere og det kan skabe en interesse og et hype blandt venner og kontakter omkring et bestemt produkttilbud. Social handel er en ny måde at bruge internettet og de sociale medier på, hvor folk viser vennerne deres præferencer for indkøb, som en del af deres identitetsskabende aktiviteter på de sociale medier.

 

Detailhandel i fremtiden

I en verden hvor forbrugerne handler online og sammenligner priser direkte i butikkerne, har store online-butikker, som Amazon og eBay, optimale vilkår, da de har opnået stordriftfordele og er ikke er begrænsede af fysiske butikker og omkostningerne deraf. Store aktører presser priserne for at vinde kunderne og markedsandele. Kunderne tiltrækkes af tilgængeligheden i de større butikker og indkøbscentre. Væksten på onlinesalg sker på bekostning af de fysiske forretninger.

Mange traditionelle detailhandlende vil forsvinde, men der vil opnå en ny type butikker som integrerer fysisk shopping med online shopping. Fysiske forretninger uden en multikanal strategi, vil fortsat have deres berettigelse i landområderne, men vil fortsat opleve stor konkurrence fra koncentrationen i de nærmeste byer samt nethandel.

Fremtidens råd er, at bruge den tilgængelige teknologi og skabe inspirerende shoppingoplevelser, hvor det fysiske og virtuelle går op i en harmonisk enhed. Man oplever f.eks et begrænset varesortiment i butikken, hvor man samtidig har mulighed for social aktivitet og at vurdere kvaliteten. Dybden i udvalget vil kunne browses på skærme i butikkens integrerede shopping lounge. Man vil kunne udvælge sin ønskede variant, som bestilles via skærmene i butikkens webshop, til senere levering i butik eller direkte til kunden.

Fremtidens vindere, er dem der håndterer tidens forandringer og forbinder sig til kunderne via så mange kanaler som muligt.

 
© Oktober 2012, Anne Louise Stargate