Mådehold 1.0 – Megatrend

Mådehold

Overforbrug er umoderne og den rette signalværdi er at vise mådehold. Mådeholdet definerer os som forbrugere, og kommer til udtryk ved et forbrug af basisting og få dyre objekter.

Signalværdien ved mådehold er vigtig for forbrugeren og produkterne skal være underspillede, men indeholde en historie som vi kan skrive os ind i. Krisen og den medfølgende usikkerhed får os til at søge tilbage i historien efter velkendte dyder og værdier. Vi dyrker retro og gør-det selv projekter. Mådehold er holdepunktet, der hjælper os i en grænseløs verden.

Nyt er yt

Hvor forbruget i højkonjunkturen mellem 1990-2007 var præget af, at folk lånte for at købe nye møbler, nye biler, nye køkkener osv. er forbrugertendenserne nu rettet mod en ideologisk og værdimæssig forandring. Forbrugerfesten er erstattet af mådehold og minimalt forbrug.

Værdi og funktionalitet

Vi køber færre men bedre ting, ligesom vi er villige til at betale prisen for funktionalitet. Vi vil hellere være best mover end firstmover.

Back-stage-forbrug

Vi har både et back-stage-forbrug og et livsstilsforbrug. Back-stage-forbruget er det daglige forbrug af lavpris basisvarer som f.eks havregryn og papvin, som giver os råd til mere luksusbetonede livsstilsprodukter. Livsstilsforbruget er det vi viser verden, når vi køber luksusvarer som vin, delikatesser og designertøj. Et større livsstilsforbrug foregår back-stage i det skjulte, hvor vi handler på internettet. Det er ikke længere velset at flashe en håndfuld designerposer på gågaden. Med nethandel kan man få afløb for shoppingtrangen.

Swobbing

Vi behøver ikke at eje alting selv, vi deler gerne bil og haveudstyr og bytter tjenesteydelser. Swobbing er det nye shopping. Vi bytter feriebolig (House swobbing), genbruger og går til bytteparties. Det vi ikke bruger sættes i cirkulation (det cykliske princip), for at gøre andre glade og verden mindre forurenet. En billig ferieform er “couch surfing” hvor man verden rundt kan få privat overnatning.

Plagiat og samlebånd er yt

Unika udført med kærlighed og godt håndværk er holdbart og betydningsfuldt. Vi vil kende produktets historie og stolt fortælle den videre. Hellere beholde og restaurere en klassiker, end at smide ud og købe ligegyldigt nyt.

Cyklisk genopstandelse

Det traditionelle lineære forbrugsmønster viger for et nyt cyklisk forbrug. Vi ønsker at give noget tibage til verden ved at forlænge produkters livstid, i stedet for at smide ud. Produkter genbruges, gives videre eller vi redefinere deres funktion.

 

© Maj 2012, Anne Louise Stargate