Newsjacking

Newsjacking

Det er utrolig sjældent, at en virksomhed sidder inde med en nyhed, som kan rydder forsiderne på landets aviser – noget nemmere er det at suge sig fast på en eksisterende nyhedshistorie i forsøg på at løbe med dagsordenen..

Fænomenet Newsjacking er navnet på den proces, hvor man injicerer ideér eller vinkler til breaking news (real-time), for at skabe mediedækning for sig selv eller sin virksomhed.

Real-time marketing & PR

Traditionelt arbejder marketing afdelinger med den langsigtede kampagne-planlægning, men en gennemgående trend er, at have fokus på hvad der sker real-time – og bruge nyhederne som et afsæt for branding.

Timing er altafgørende og man skal være geared til real-time kommunikation. Det nødvendiggør et helt nyt mindset i marketingafdelingerne, som må lære at bevæge sig hurtigt og dynamisk. Når der i nyhedsstrømmen opstår et “window of opportunity”, har virksomheden minimal tid til at tænke kreativt og reagere.

Problemet med de sensationelle nyheder, at interessen stiger ekstremt, mens der er meget lidt at berette og nogen gange er historien ikke særlig dyb – andre gange tager det tid at finde på vinkler, skaffe kilder, researche og skrive historierne. På dette tidspunkt er journalister åbne for input – men få timer senere har de fundet en anden kilde eller en anden historie er kommet i fokus.

For at være gearet til real-time marketing, må virksomhederne gennemtænke og forberede sig på de mest oplagte nyheder, så de hurtigt kan eksekvere en kreativ idé ud i nyhedsstrømmen.

 

Newsjacking

 

Eksempler på Newsjacking

Nedenfor præsenteres udvalgte eksempler på newsjacking, hvor virksomheder har fokus på real-time marketing.

 Kate Winslet i flammerne
Da Richard Branson private Necker Island Retreat gik op i flammer var det skuespillerinden Kate Winslet som reddede Bransons 90-årige mor ud fra branden.

Inden for få timer efter de første rapporter om branden og Winslets rolle i redningsaktionen, tilbød London Fire Brigade Kate Winslet muligheden for at træne med brandfolk på deres træningscenter. Tilbuddet blev gjort til en god historie og lagt ud på London Fire Brigades hjemmeside.

♦ Blotter tilbydes job på Hustler Magazine
Det amerikanske kongresmedlem Anthony Weiner måtte gå af efter han “ved et uheld” kom til at tweete et billede af hans underbukse beklædte skridt. Weiner måtte indrømme sig skyldig og at han havde igangværende online affærer med flere kvinder.

Samme dag tilbyder Larry Flint fra Hustler Magazine ham et job som vice president på Hustlers Internet Division, hvilket gav Larry Flints blog god medieomtale.

♦ Wammen effekt på kondomsalget
Da vores hjemlige europaminister Nicolai Wammen netop havde oplyst, at han var blevet far og ikke rigtig boede med moren — og aldrig rigtig havde gjort det — stod der mellem linjerne “det er en smutter” .

Webbutikken Kondomaten var straks ude med et friskt Nicolai Wammen-tilbud på deres kondomer, som de udsendte via deres nyhedsbrev. Herefter gled historien videre via Se&Hør, direkte i DR P3, på Eb.dk og BT.dk og en håndfuld andre medier.

♦ Solbriller til chilenske minearbejdere
Da de chilenske minearbejdere, der var fanget i mørket i 8 uger, endelig kom op i lyset, fulgte klodens nysgerrige øjne med. Og minearbejderne kom alle ud i solen med Oakley solbriller på næsen. Oakley havde set muligheden for medieopmærksomhed, og sendte straks gratis solbriller ned til de stakkels minearbejderne, så de ikke skadede deres øjne i den stærke sol — og medernes blitzlys.

♦ Ædes Obama af krokodiller?
Da USA’s præsident Barack Obama skulle besøge Australien, tildelte et australsk forsikringsselskab ham en gratis livsforsikring, hvis han skulle blive spist af krokodiller. Skulle det utrolige ske, ville der komme en forsikringsudbetaling til Michelle og pigerne på 50.000 $. Det gav firmaet omtale, fordi den utraditionelle galgenhumor slog igennem mediefiltret.

♦ Mænd jages væk af sikkerhedsvagt
Nogen gange kan en massiv omtale opnåes via en provokation, som da Hotel Bella Sky i København begyndte at markedsføre deres særlige kvinde-etage ved navn Bella Donna, hvor mænd ikke har adgang. Pressedækningen blev ikke mindre af at Ligebehandlings-
nævnet gik ind i sagen — og vandt.

Læs mere: Fænomenet newsjacking er beskrevet i bogen Newsjacking af amerikaneren David Meerman Scott.

 


© Marts 2012, Anne Louise Stargate