Kriseramt, skæg og kjolelængder

Skæg og kjolelængder

Vi påvirkes af krisen mere end vi måske lige er klar over. Herunder præsenteres fem klassiske trends set ud fra det individuelle perspektiv.

Krisetider påvirker sjælen

Krisetider stikker så dybt ind i menneskers sjæl, at det får os til at foretrække mere modne og maskuline personlighedstræk, når vi f.eks skal se en film. Når krisen og økonomien strammer til, ændrer vi smag inden for blandt andet musik, mode og film. I dystre tider vil vi f.eks hellere høre langsomme meningsfulde sange end hurtige og lette popnumre.

Krops kontrol

Når vores omgivelser bliver ukontrollerbare, vender vi kontrollen indad mod det vi kan kontrollere; kroppen og de basale menneskelige funktioner. Vi drager fordel af ny teknologi (Apps) til diskret og løbende at spore og administrere vores personlige sundhed.

Nøgne kvinder

I tider med økonomisk boom er de mest populære kvinder de yngre, storbarmede med store øjne. Men i dårlige tider er det kvinder med mere maskuline træk der eftertragtes. De er højere og ældre, har mindre øjne, kraftigere kinder og en bredere talje – og så har de lidt mere sul på kroppen.

 

Kvinde med sul

I krisetider er det modeller med lidt mere sul på kroppen som vinder frem.

Skæg og kjolelængder

Kjolerne bliver længere når økonomien svækkes, det så vi i 30’erne og 70’erne. Tesen er at når velstanden er stor, så er kjolen kort, for så behøver man ikke vise, at man har råd til dyrt kjolestof. Vi mener at den synlige sammenhæng mellem kjolelængder og aktiemarkedet stoppede i 80’erne, hvorefter kvinders beklædning blev mere individuel. Der findes ligeledes teser om at kvinderne går i højere hæle, og at mændende lader skægget gro når vi befinder os i krisetider.

Mådehold

Vi søger tilbage til velkendte dyder og værdier. Vores mådehold hjælper os til at skabe rammer i en grænseløs verden, hvor vi genbruger produkter ligesom vi bytter og gerne deler med hinanden.

 
© December 2011, Anne Louise Stargate

Gem