Social shopping

Vi deler shoppingoplevelsen
Sociale netværk er et af fremtidens vigtige marketingsværktøjer, når produktet skal over disken. Gennem social influence marketing er det forbrugerne, som bekræfter hinanden i produktets værdi – eller det modsatte. Social shopping er en opgradering af den traditionelle e-handel.
Først kom the Consumer, som shopper i de fysiske butikker samt online. Herefter the Prosumer, den professionelle forbrugere, som er aktivt involveret i produkt og proces. Den nyeste forbrugertype går under navnet the Selfsumer og trenden vokser i takt med at ”de digitale indfødte” unge bliver en del af arbejdsstyrken.
Selfsumers er online, informationssøgende og bruger de forskellige sociale medier til at finde frem til produkter og træffe købsbeslutninger. Denne forbrugertype er mindre afhængig af traditionelle reklamer som TV og print. I stedet for opdager de produkter og brands gennem internettet og deres sociale online netværk.
Prosumers er en voksende forbrugertype og et resultat af, at vi undersøger markedet som aldrig før, inden vi handler. Prosumers gør i høj grad brug af andres erfaringer inden købsbeslutningen skal træffes. Dette fænomen kaldes social shopping, og det vender op og ned på den traditionelle købsproces, skaber forandringer i reklamebranchen og giver nye muligheder for virksomhedernes branding af deres produkter.
Social shopping
Med social shopping udveksler vi købserfaringer online, f.eks med dem vi kender på Facebook og Twitter netværket eller via Trustpilot, hvor vi kommer i kontakt med dem som tidligere har handlet produktet. Købsovervejelser, informationer, erfaringer og produktanmeldelser deles online med venner og bekendte – men informationerne offentliggøres online og kommer derved alle forbrugere til gode.
Sociale shopping websites
Herunder har vi listet nogle spændende sites, som samler udvalgte produkter fra forskellige webshops. Disse links skulle gerne give en god idé om, hvad social shopping kan tilbyde.
I eksemplet nedenunder kan man opleve at visuelle shoppingguides hjælper til med at følge de nyeste trends. De forskellige items kan markeres, publiceres og gemmes via Pinterest, Facebook og en ”Stylebook” – personlig online profil. Er man interesseret i at shoppe varen, sendes man direkte til produktet i den pågældende webhop – bare ét klik fra at putte produktet i sin virtuelle indkøbskurv.
♥ SHOPSTYLE by Popsugar
Shopstyle.com er en social shopping site til modeinteresserede. ShopStyle er ligesom at shoppe i verdens bedste butikker samlet på ét sted, hvor man kan shoppe tusindvis af mærker. Samtidig kan man også oprette sin egen stylebook og dele sin stil med andre.
» shopstyle.com
♥ProductWiki by bootie
Lidt for mændende! Et uafhængigt informationsside med community og sammenligning af tekniske produkter.
» productwiki.com
♥Kaboodle
Opdag, del, inspirer og shop – 4 ord som beskriver denne sociale shopping site, hvor forbrugeren kan opdage nye trends, dele sin stil gennem personlige styleboards og blogindslag, inspirerer andre og shoppe alle typer af produkter.
» kaboodle.com
♥Motilo
Et mode community hvor man hjælper hinanden med at finde frem til det perfekte look til en bestemt lejlighed.
» motilo.com
♥Deals
Downtown.dk, Groupon.dk, Sweetdeal.dk og Citymonkey.dk – er social shopping sites, hvor man bruger det sociale netværk på nettet, til at samle en stor gruppe kunder, som derved kan opnå særlige tilbud.
♥Sociale medier
Pinterest, Facebook, Twitter, You Tube er sociale medier, som også går ind under begrebet social shopping sites, når brugerne spørger vennerne til råds inden køb, deler deres nyindkøbte produkter og deler erfaringer med produkterne.
© August 2013, Anne Louise Stargate