Customization

Customization

Skræddersyede produkter

En personlig müsliblanding, en drømmebil – eller et par sko og jeans der passer perfekt til ens krop? Nutidens forbrugere ønsker specialtilpassede produkter og services, der er tilpasset deres individuelle behov.

Siden sidst i 80’erne har mange forbrugere ønsket produkter, der dækker deres helt eksakte behov – så det er ikke en nyhed, at one-size-fit-all ikke længere er en tilstrækkelig markedsstrategi. Med den tredje industrielle revolution er ordregang og produktion gået digital – og her er det næsten kun fantasien, der sætter grænserne for udbredelse af den voksende trend: Customization.

Henry Fords berømte citat er morsomt – men også billedet på en tilgang til kunderne, som forlængst er fjern fortid:

“Any customer can have a car painted any colour he wants so long as it is black.”

Henry Ford, citat 1922 – da Ford ville optimere produktionen ved kun at anvende én farve hurtigtørrende maling til Ford T.

Den tredje industrielle revolution – digitalisering

Nutiden er langt fra Fords samlebånd med identiske sorte biler. I den digitale tidsalder er det ikke længere så bekosteligt at producere små partier, tilpasset den enkelte kunde.

Digitale værktøjer, som produktkonfiguratorer i forbindelse med en webshop, gør det muligt for kunden, at bestille sit personlige produkt og sende ordren videre til produktion, mens han selv sidder hjemme i sofaen. Produktionsfaciliteter med lagerførende halv-fabrikata muliggør produktion og samling af det enkeltstående customiserede produkt.

Den nye individualiserede produktion er fleksibel og med meget lavere input af arbejdskraft. Takket være det nye mindset, nye innovative it-systemer, nye materialer og helt nye processer som f.eks 3D PRINT og robotteknologi, bliver fremtiden med mass customization mulig.

 

Shoes of Prey

Design din egen..whatever

Et eksempel på en webshop, hvor man kan designe sit eget brugertilpassede produkt, er Shoes of Prey – som også har åbnet en store-in-a-store butik i et af Australiens største stormagasiner i Sidney. Kunderne har mulighed for at komme til butikken, røre ved materialerne og prøve skoene. Det giver muligheden for fysisk at prøve og udvælge en favoritmodel, bestille den i en anden farve, ændre diverse detaljer og hælens højde. Alle muligheder for at finde frem til kundens ynglingssko er til stede. Kunden kan vælge at bestille den håndlavede sko i butikken eller via webshoppen.

Customization er det nye loyalitetsprogram

Kunder som får tilbuddet om brugertilpasning af produkter, er gode ambassadører for brandet. De er mere brandloyale og mere tilbøjelige til at foretage genkøb.

En bonus ved de unikke specialtilpassede produkter er, at de ikke kan showroomes i butikken, for derefter at købes hos konkurrenten.

 

Herunder har vi samlet en inspirationsliste med customiserede produkter.

MODE & SKO

Design din egen damesko

»Shoes of Prey
Design din egen herreskjorte

»Books Brothers
Design din egen taske

»Laudi Vidni
Design din egen barnevogn

»Oddervognen
STARGATE DESIGNBUREAU udviklede den første udgave af programmet til specialdesign af barnevogne (2005)

Brugerdesignede løbesko
»NIKE FREE iD

Design din egen Converse
»Converse

 

MAD

Mix din egen Müsli
»MyMuesli

Skab din egen perfekte Frappuccino
»STARBUCKS Frappuccino

 

MOTOR

Byg din egen Ford (En opgradering siden 1922)
»Ford

Guide til bestilling af motor
»Volvo Penta

 

MØBLER

Customiserede møbler
»Jonathan Adler

Design din egen lampe
»Colors by Copenhagen

 

© Juli 2013, Anne Louise Stargate