Ny Nordisk – Megatrend

Megatrenden Ny Nordisk er overalt. Derhjemme omgiver vi os med naturmaterialer, grene og gevir. Vi iklæder os en islandsk uldsweater à la Sara Lund og vi nyder Ny Nordisk Mad, med gode lokale råvarer, som er tilberedt som opdaterede danske egnsretter.
Den nordiske megatrend er ”back to nature” og en genopfindelse af nordiske produkter. I denne trend er også en tro på værdier og dimensioner i livet, som er større end os selv.
I løbet af finanskrisen har vi søgt rodfæste i fortiden, vores lokale egn og Danmark som vores land og en del af Skandinavien. Vi har genopfundet vore egnsretter med Ny Nordisk Køkken og i den grad trukket den nordiske natur ind i boligen.
Ny Nordisk Mad
Den nordiske trend startede i 2004, hvor en gruppe meningsdannere nedfældede Det Nordiske Manifest med 10 kriterier for det Ny Nordiske Køkken. Det nye nordiske køkken hylder autenticitet, de lokale egnsretter og råvarer som er bæredygtigt og lokalt produceret. Måltiderne afspejler på naturligste vis årets gang og sæsonernes skiften. Med hver råvare og brand følger der en fortælling om oprindelse, respekt og omsorg – Det er storytelling om autenticitet.
Ny Nordisk Indretning
Trenden henter naturen og dens materialer ind i boligen. Den startede tilbage i 2008 og har over de seneste 5 år udviklet sig med stærke symboler på den nordiske natur.
Den nordiske stil er afslappet, lys og uformel. Stilen er rustik med træ og natur symboler, så tankerne ledes hen mod sneklædte landskaber og hyggelige huler, hvor familien kan samles i en puppeagtig stemning.
Ny Nordisk Mode
Manifestet bag Ny Nordisk Mad har også inspireret modebranchen. Ny Nordisk Mode bygger på de nordiske kerneværdier for designtraditioner – med fokus på bæredygtighed og samfundsansvar.
Nordisk Råd har i 2012 startet et samarbejde, der skal øge eksport og sikre tekstilindustrien arbejdspladser i Norden.
© November 2012, Anne Louise Stargate