Logo & Grafiske Design Trends

Når man betragter en grafiske identitet, er logoet den ubestridte hovedperson, som signalerer om virksomheden følger traditioner, gamle dyder og ikke lader sig præge af tidens strømninger. Logodesignet giver også en idé om smag, stil og graden af selvhøjtidelighed omkring virksomheden og dens produkter.
Det autentiske logo
Med trenden autencititet påskønner man den ægte historie og fastholder det oprindeligt designede logo. Men autenciteten kan også være konstrueret som en nostalgisk fortælling, der ikke er ægte. Det sidste vil vi naturligvis gerne advare imod. Klassiske logoer med en lang traditionsrig historie, er til stadighed i høj kurs. Med års mellemrum gennemgår dog selv de mest autentiske logoer et redesign, for trods alt i en vis grad at følge tidens udtryk.
Det levende logo
Tidens stilfulde og moderne logo er digitaliseret, det har en legende tilgang og levendegøres digitalt som dynamiske tredimensionelle transformationer. Designelementerne består af form, farve, typografi og komposition i konstant forandring. Bevægelighed og design er styret af algoritmer, hvorved logoet forandre sig og overrasker beskueren.
» Det levende Logo
Det grimme logo
Hvis man er med på beatet og vil signalere et fravær af selvhøjtidelighed, eller man tilhører “den ironiske generation” med en vis distance til samfundet, så kan man vælge en alternativ design strategi med skæve linjer, klodset typografi og modstridende farver uden harmoni. Der er enten for lidt eller for meget afstand mellem elementerne til at der opstår harmoni – det er et design med kant, som ikke helt pleaser det grafiske øje.
Designtrenden Pretty Ugly
Grafiske designere i hele Europa er hoppet på trenden med at bryde designtradition og regler. Det er pretty – og det er ugly på én og samme tid. Pretty Ugly er en gennemgående designtrend indenfor grafisk design og visuel kommunikation, produkt design, møbelkunst, kunst, illustration og fotografi. Pretty Ugly er et mix af retro sammensat, så det ligger lige på kanten af det amatøragtige og kitschede. Æstetikken er inspireret af en lidt klodset udklippet collageteknik fra før digitaliseringen og Adobe pakkerne. Designet virker tilfældigt, som om alle kunne forsøge sig. Men det er kun professionelle designere, som vil kunne finde balance i æstetikken.
Man skal kunne designreglerne, for at bryde dem.
Få Stargates 10 bedste råd til når man overvejer et nyt logodesign”:
10 Tips på vejen mod et nyt logodesign »
Stargates marketingblog fortsætter her >
© Oktober 2012, Anne Louise Stargate