3D Beklædning

3D printet tøj

3D-print vil revolutionere modeverdenen

3D-teknologien er kommet for at blive. Den er under stor fremgang og er også ved at revolutionere modeindustrien. Early adopters i modebranchen omfavner den nye teknologi og skaber innovative produkter, der er ved at blive tilgængelige for hele verden.

Tech-Couture

Iris van Herpen er et godt eksempel på en early adopter og kendt for at være den førende modedesigner, som gør brug af 3D-print. De fleksible 3D trykte kjoler er en revolution og et resultat af samarbejdsaftaler med Neri Oxman af MIT Media Lab samt Keren Oxman, prof. Craig Carter fra MIT med Stratasys og arkitekt Julia Koerner med Materialise.

Med 3D-teknologi er det lykkedes Iris van Herpen at fremvise kjoler, som ellers ville være umulige at kreere med sykundskab. Designeren kalder det selv for ‘Tech-Couture’. 3D-printeres utrolige potentiale giver altså mulighed for at genfortolke couture-traditionen til ‘tech-couture’, hvor delikate, håndlavede broderier og syninger erstattes af en computerkode.

3D printet kjole

Printede Nike såler

Verdenskendte brand Nike har fremstillet 3D-printede såler til sportssko, som skulle give større accelerations evne. Ved at bruge 3D-printteknikken *SLS (Selective Laser Sintering) har den amerikanske producent af sportsudstyr, fremstillet en speciel sko til football-spillere.

Med teknikken kan Nike skabe geometrier i sålen, som ellers ikke vil være mulig at opnå med traditionelle produktionsmetoder.

3D-printet Bikini

Bikini-modellen N12, designet af Continuum Fashion, er den første 3D-printet ready-to-wear beklædning, som er produceret kun via 3D-teknologi. De fleste tidlige eksperimenter med 3D-printede tekstiler er forblevet på et eksperimenterende niveau, da 3D-eksperimenterne var haute couture designs, som ikke nåede ud til den almindelige forbruger. 3D-Bikinien er det første prisvenlige 3D-beklædningsdesign, der vil bane vejen for flere nye produkter, som er fremstillet ved hjælp af 3D-print teknologien.

Materialet til bikinien er N12, som er opkaldt efter Nylon 12 (WSF). N12 er et ideel badedragt-materiale, da det er vandtæt og blot bliver endnu mere behageligt i våd tilstand.

3D printet bikini

Bikinien samt andre 3D-printede accessories kan købes på Shapeways’ hjemmeside: » Shapeways

3D-printning og produktion

3D-printning kommer til udtryk når et tredimensionelt objekt bliver skabt lag for lag ved at forbinde successive tværsnit af materialelag. Foruden, de mange uendelige nye designmuligheder, 3D-print åbner op for, vil der også ske store forandringer på produktionsområdet. Man kalder 3D-printing for den tredje revolution.

3D Prototyper

Før et design produceres og kommer ud på markedet, bliver det fremstillet i flere prototype-eksemplarer. Denne proces kan effektiveres, således at udviklingstiden reduceres. Det er ikke længere nødvendigt at vente på, at en prototype bliver leveret hjem til virksomheden. I stedet fremstilles den i eget hus ved hjælp af en 3D-printer – hvilket vil betyde, at det er muligt at foretage designændringer inden for få timer fremfor uger. Samtidig med at produktudviklingsprocessen øges, sikres konkurrenceevnen også.

Nicheprodukter

3D-printning åbner også op for muligheden for at efterkomme kunders behov om individualisering. Det gør det muligt at tilbyde mindre produktlinjer, færre eksemplarer, nicheprægede produkter, og stadig opretholde et prisvenligt niveau. Dette vil gavne mindre virksomheder, eftersom det ikke længere vil være nødvendigt med en stor kapital, som det er ved andre større traditionelle industrivirksomheder.

Customisering

Forbrugere vil gerne sætte deres eget præg på de produktet som købes. Customisering bliver nemmere med 3D-printteknologien, fordi det bliver muligt hurtig at ændre i computerkoderne og tilpasse kundens behov og efterspørgsler uden at prisen stiger drastisk. 3D-printning skaber flere muligheder, for at individer kan skabe deres egen 3D-produktion og nye koncepter vil komme frem i dagens lys.

Eksempel på customiseret mode

Pavla Podsednikova, med en post-grad fra Prag i Tjekkiet, har baseret sin afhandling på customiseret mode. I denne proces har hun udviklet et koncept hvor 3D-printning hjælper med at ”skræddersyede” sko til kundens præcise proportioner. Forbrugeren får sine fødder digitaliseret i 3D, hvorefter en perfekt monteret sko kan produceres. En yderligere værdi til konceptet er intentionen om et bibliotek af sko-designs på internettet, der kan tilpasses forbrugerens proportioner samt stil og behov – altså hvor kunden frit kan vælge og præge skoens udseende/design.

3D printet sko

Designer: » Pavla Podsednikova

Overstående er en af mange skræddersyede koncepter som muliggøres ved hjælp af 3D-printning. Den kan ligeledes bruges til inspiration til at videreudvikle flere innovative koncepter med costumisering.

Kopi-markedet står på spring

Det ikke er nogen hemmelighed, at design bliver kopieret – hvis ikke ligefrem stjålet – i modebranchen. Muligheden for forfalskning vækker stor bekymring, da det er utrolig nemt at ”dele” digitale blueprints. Jo lettere design bliver at kopiere og dele, jo sværere vil det være at beskytte sin innovative idé og koncept/produkt – som det for nogle designere kan tage et helt liv at udvikle. Modeindustrien må gardere sig mod kopiering og kan måske tage ved lære af musikbranchens erfaringer med piratkopiering.

* SLS betyder, at en laser opvarmer et tyndt lag af materiale, så det smelter sammen. Herefter lægges et nyt lag materiale på, og processen fortsætter lag for lag.

* Early adopters er personer/virksomheder, som er først til at tilsluttet sig megatrenden og bruge den til at præge og udvikle mode- og livstilsbranchen.

 

» Læs mere om megatrenden 3D-Print 

» Læs om trenden Customization

© April 2013 Artiklen er udarbejdet af Rikke Christensen / Anne Louise Stargate