Fremtidens mannequin

Fremtidens mannequin

Mannequinen holder øje med dig..

Hvis du i fremtiden undrer dig over, at blive præsenteret for internetreklamer af produkter, du lige netop har set i butiksruder – så kan det skyldes en helt ny type mannequin-dukke med spionkamera skjult i øjnene. Læs her om fremtidens digitale og bevægelige mannequin-dukker – og dem med naturlige former.

Spion mannequin

Fremsynede butikker har opdaget det effektive i, at overvåge kunder i øjenhøjde for at aflure deres indkøbsvaner. Den gammeldags kameraovervågning, placeret oppe under loftet, giver ikke samme muligheder for at interagere med kunderne.

Det italienske firma Almax har udviklet en kamera-mannequin kaldet EyeSee, der kan registrere forbipasserende kunders adfærd. Fremtidsmannequinen – som koster omkring 28.000 kr. – indeholder ansigtsgenkendelses-software og bliver allerede nu brugt til at overvåge kunders adfærd i tøjbutikker flere steder i Europa og USA.

» EyeSee fra Almax-italy.com

» Videoklip om kameramannequins

Ifølge Almax er kameraet/øjet forbundet med et ansigtsgenkendelses-software, der minder om den teknologi, som politiet bruger. Det indbyggede software registrerer alder, køn og andre synlige kendetegn om personerne, der passerer dukken. Disse mange data kan bruges til at analysere kunderne og til at udvikle målrettede marketingstrategier, som fx anvendes til optimering af butikkers udstillingsvinduer og indretning.

Almax pointerer, at formålet med ansigtsgenkendelse er, at identificere butikkens egne ansatte, så de ikke ryger med i statistikken over kundeadfærd. Softwaren vil også være i stand til at genkende de mest loyale kunder, så de opnår særlige fordele i butikken.

Mulighederne er store. Næste skridt kan være, at anvende data fra mannequinerne til en salgsmæssig opfølgning, hvor kunden derhjemme præsenteres for internetreklamer, med netop de produkter, som han/hun viste interesse for i butikkern.

Den nye spion-mannequin har allerede vist sit værd

En butik erfarede, at mænd brugte flere penge de to første dage af et udsalg og tilpassede selvfølgelig sortimentet derefter. En anden butik opdagede, at en stor del af kunderne midt på eftermiddagen var børn – mens en tredje butik opdagede, at en tredjedel af kunderne efter kl. 16 var af asiatisk afstamning, hvilket udløste flere kinesisk-talende ansatte i dette tidsrum.

Digital mannequin

TeamLabHanger har skabt et smart retail system, som er udstyret med virtuelle højteknologiske ”live”-mannequiner. Systemet kræver installation med skærme i hele butikken, da de levende mannequiner fremviser tøjet i videosekvenser på en skærmvæg. Konceptet virker på den måde, at hver bøjle er udstyret med et unikt id. Fjernes bøjlen fra bøjlestangen, kommer beklædningsgenstanden op på skærmen i form af en påklædt mannequindukke i digital form. Placeres bøjlen tilbage på stangen, slukkes skærmen automatisk igen og mannequinen forsvinder.

Den Japanske tøjbutik VANQUISH har, som nogle af de første, installeret de levende digitale mannequindukker. De nye mannequiner giver kunder mulighed for, at vurdere hvordan tøjet sidder på kroppen, uden at skulle stå i kø til prøverummet.

» TeamLab

Herunder en video med de digitale mannequin-dukker

Fyldig mannequin

Der er dem, som føler at mannequiner er ligesom enhver anden form for reklamer – falske, uopnålige og urealistiske. Det kan ikke længere siges om det svenske varehus Åhléns mannequiner, som er formgivet og inspireret af en rigtig kvindekrop med normale former.

Et billede af en af Åhléns mannequiner gik for nyligt verden rundt. Billedet blev egentlig allerede taget helt tilbage i 2010 af den svenske blogger Rebecka Silvekroon. Men efter Facebook-gruppen Women’s Rights News for nyligt lagde billedet op på deres side, er det blevet omtalt og delt i alverdens medier.

De ”naturlige mannequiner” er blevet omtalt i Huffington Post, Fox News, Daily Mail, Washington Post og Chicago Tribune. Sidstnævnte avis hævder, at den gennemsnitlige amerikanske mannequin er hele 15 cm højere og seks størrelser mindre end den gennemsnitlige amerikanske kvinde.

Fremtidens Mannequin

» Åhléns naturlige mannequiner fra Rebecka Silvekroons website Swedish Mannequins.com

Therése Johnsson Sundberg, informationschef hos Åhléns, udtaler til Aftonbladet, at de i flere år har de haft udstillingsdukker i forskelige størrelser, fordi alle deres kunder ser forskellige ud.

En dansk netafstemning på TV2 viser, at 96% synes at butikkerne burde have flere mannequiner i forskellige størrelser.

Levende marionetdukker

United Arrows, en detailbutik beliggende i Tokyos lufthavn, har fundet en fantastisk måde at få opmærksomhed til deres butik på. Det udstillede tøj præsenteres på en ”Marionette bot”.

Marionette Bots er robotter, der er udformet som mannequiner og som kan efterligne kunders bevægelser og efterabe dem. Robotten er holdt oppe med 16 tråde, som drives af en motor med Xbox’s Kinect teknologi, der muliggør dem at ”se” og efterligne menneskers bevægelser som en marionetdukke.

I første omgang kan idéen synes, at være den rene gimmick, men underholdningen til de forbipasserende kan have stor markedsføringsværdi for detailbutikken. Hvor man traditionelt ser en påklædt mannequin i en bestemt position, og må forestille sig tøjet i bevægelse, har kunderne her muligheden for at ændre mannequinens position for at se, hvordan tøjet bevæger sig og tager sig ud fra flere vinkler. Bevægeligheden kan forstærke fristelsen til at gå ind butikken og handle.

 Se Marionette Bots dukkerne i aktion:

 

© Maj 2013 Artiklen er udarbejdet af Rikke Christensen / Anne Louise Stargate