Trendoversigt 2013 +
I 2013 lever vi fortsat i den nye normaltilstand hvor både tid, forbrug og sindsstemning ikke lader sig skrue tilbage til de ubekymrede nuller. Det gælder om at følge forandringerne, se mulighederne og aktivt gå ind i dem.
Herunder præsenteres 28 udvalgte nye trends indenfor samfund, forretningsudvikling, marketing og forbrug, samt digitale og mobile trends, som tegner vores forventede billede af 2013 og nogle af de emner, vi vil komme nærmere ind på i vores trendartikler for 2013.
Se desuden vores liste med 40 trends for 2012, som stadigvæk er aktuel:
2013 TRENDS: SAMFUND
Globaliseringen accelerer fortsat.
Krisen har sat fokus på den internationale konkurrenceevne og det typiske forretningssetup. De traditionelle produktionsbrancher er udfordret, ikke bare af prisen på arbejdskraft, men også af den teknologiske udvikling fx med produktion via 3D-printteknologi. Det presser i stigende grad virksomhedsejere og bestyrelser, som udfordres af deres evne at tænke i nye muligheder.
Vidensmedarbejdere og specialister udfordres på deres kompetencer, som skal matche den voksende globale talentmasse i en tid, hvor flere vidensarbejdspladser flyttes ud af landet. Modsat udfordres industri- og håndværkerbranchen, hvor det omvendt er internationale medarbejdere, som rykkes ind i landet.
Vækstlande producerer til vækstlande
Der sker en igangværende eksplosion af produkter og tjenester fra vækstlande, som udvikles og rettes mod de øvrige vækstlandes voksende middelklassemarked. Kinesiske og brasilianske brands markedsføres i Indien, Tyrkiet og Sydafrika – og omvendt. Det er “last call” for de amerikanske og europæiske virksomheder, som endnu ikke satser på vækstlandene.
Kulturelt show-off
Flere lande vil stolt fremvise deres nationale kulturarv med symboler, livsstil og traditioner. Tidligere kunne kulturelle og nationale værdier være nedtonet eller benægtet, hvor virksomhederne ville hellere markere sig, som en international koncern på flere nationale markeder – end man ville være en national virksomhed på et internationalt marked.
Udviklingen ses tydligt nu for BRIC vækstlandene, men også i USA har “Made in USA” fået en stærk markedsværdi for landets egne forbrugere. På samme måde har vi herhjemme trenden “Ny Nordisk”, hvor vi hylder Danmarks og Nordens særpræg. Ny Nordisk trenden
Det kulturelle show-off er en udløber af to bevægelser: Den stigende globalisering, f.eks. EU der skygger for lokale kulturelle og nationale selvforståelser i Europa. Det skaber et behov for at markere sig i en globaliseret verden, og vise hvilken stamme man tilhører. Tilsammen med den langstrakte krise, hvor flere lande kæmper med økonomien. Måske mere af nød og politisk overbevisning, forbruger et lands befolkning sine egne vare, hvilket skaber behovet for at signalere “made in this country”.
Individualiseringen ændrer arbejdsmarkedet.
Det er snart flere år siden begrebet selvledelse blev introduceret, men i disse år bliver ansvaret for egen arbejdssituation større for lønmodtagerne, fordi erhvervs- og virksomhedsstrukturerne og organisationsformer ændrer sig.
Vilkårene er under forandring for de typiske funktionærstillinger, og det skaber nye forståelser og tilgange hos lønmodtagerne, hvor ansvaret er langt større end tidligere. Medarbejderne skubber også selv på forandringsprocesserne med krav om mening og et højere formål med arbejdsindsatsen. Formål og ønske om selvudvikling og arbejdsglæde fylder mere end økonomiske incitatmenter til arbejdet.
Individualiseringen kan i bedste fald medvirke til, at arbejdstagere og arbejdsgivere får forhandlet sig frem til en positiv samfundsudvikling med en effektiv offentlig sektor, generelt bedre konkurrenceevne i den private sektor samt flere iværksættere på arbejdsmarkedet.
Overvældet af valgmuligheder
I arbejdslivet, som borger og forbruger, har globaliseringen og digitaliseringen skabt en endeløs mængde af valgmuligheder. Der opstår komplekse og nogle gange uoverskuelige valgsituationer, hvor flere alternativer kan være attraktive. Fremover vil der opstå efterspørgsel efter intelligent reducerede, tilpassede og relevante tilbud. Big data kan være en del af løsningen. Læs om big data under digitale trends.
2013 TRENDS: FORRETNINGSUDVIKLING
De nye online-butikker
Online-shopping rykker i den grad ind i butikkerne, som i forbrugerens verden allerede er en sammenhængende størrelse. Kunderne forventer integrerede offline og online oplevelser i butikkerne, hvor de “showroomer” i de fysiske butikker, mens de via deres smartphone prissammenligner på nettet. For at fastholde kunderne i den fysiske verden, må de tilbydes unikke oplevelser og produkter, for at handlen skal lukkes “on location”.
» Showrooming » fremtidens detailhandel
Lokal produktion
Stigende lønomkostninger, lange leveringstider og skrøbelige globale forsyningskæder, har fået et stigende antal virksomheder til at trække produktionen hjem igen fra udlandet. I USA hersker der lokal patriotisme og protektionisme, hvor lokalt producerede produkter, som er “Made in USA”, er begyndt at vinde frem.
Lokal produktion i 3D
Produktion er flyttet ind i den digitale tidsalder og med udbredelsen af 3D-printere og 3D-printcentraler, er det muligt for de fleste iværksættere og private at blive producenter af nicheprodukter, som nemt kan fremstilles i små oplag. Virksomheder har med 3D-printteknologien mulighed for at efterkomme kundernes ønske om individualisering og tilbyde produkter, der er tilpasset unikke kundebehov.
» 3D-PRINT
At give tilbage til naturen
En af tidens trends, som vi beskrev I 2012, er det cykliske princip, hvor man giver noget godt tilbage til naturen som f.eks komposterbare og opløselige emballager, skraldeposer og engangsservice. Bæredygtige genbrugsprodukter med frø giver tilbage til naturen, da de kan plantes efter endt brug og genopstå som planter eller træer, i stedet for at ende livet som værdiløst skrald på forbrændingen. Spisepinde, blyanter og ølbrikker med indkapslede frø kan plantes direkte i naturen eller i en urtepotte efter endt brug. Der er et klart forretningspotientiale i produkter, som kan indgå i naturens kredsløb endnu engang.
» Mådehold 2013 » Mådehold 2012
2013 TRENDS: MARKETING
Bemærkelsesværdige brands
Det er vigtigere end nogensinde før, at virksomheder fokuserer på deres kerneområder – og viser netop det, de er bedre til end konkurrenterne. Brandingen skal knytte følelsesmæssige bånd til kunderne og tydeligt vise dem, hvilken værdi produktet bidrager til verden med.
Brands med indhold
I 2013 vil succesfulde brands være de brands, der forbedrer deres troværdighed overfor kunderne ved at skabe reelt indhold til internettet – indhold som ikke nødvendigvis ligger på deres corporate website. Virksomheder/brands vil stå bag netudgivelser af tips, idéer, blogindlæg, tests og diverse guider, som forbrugerne finder frem til via søgemaskiner.
Krævende brands
På rejsen i den gode sags tjeneste, hvor virksomheder og brands udfolder sig som bæredygtige og socialt ansvarlige, indbydes og aktiveres kunderne til også at blive involveret. Det kan ligefrem være et krav, for at kunne købe produktet eller serviceydelsen.
Gennemsigtighed
Den transparente megatrend var også aktuel i 2012. Den er kommet til et punkt, hvor brands proaktivt skal kommunikere ud og bevise for verden, at de ikke har noget at skjule. Det er ikke længere nok bare at spille med åbne kort. Kunderne vil fokusere på de virksomheder og brands som aktivt går ud og fortæller verden om sejre, fejl og mangler. Her gælder det om at melde ud før konkurrenterne, hvis virksomheden ikke skal fremstå som en, der har noget at skjule.
Forbrugerne forventer ikke perfekte brands. De vil gerne høre om fejltagelserne og vil gerne se deres ynglingsbrands med et menneskeligt ansigt.
Crowdfunding
Crowdfunding er den voksende bevægelse, hvor nye forbrugs- og investeringsmodeller vil se dagens lys. Takket være nye crowdfunding platforme og nye produktionsteknologier, kan forbrugeren være medejer af produktet helt fra den spæde start. Forbrugeren bidrager til finansieringen ved at investere i produktet både følelsesmæssigt og økonomisk – men før selve produktionsstarten.
2013 TRENDS: FORBRUG
Individualisering
Med teknologiens hjælp vil virksomheder tilbyde kunderne personlige produkter, som imødekommer deres ønske om individualitet. Kunderne ønsker i høj grad produkter og tjenesteydelser, der er indviduelt tilpasset, hurtigt og nemt tilgængelige samt teknologisk understøttet online af funktioner og support via internet eller mobils apps.
Sundhed som statussymbol
Sundhed og et flot velplejet ydre er et af de mest værtsatte statussymboler i det 21. århundrede, hvor wellness også i 2013 er en eftertragtet luksus.
Det cykliske princip
Det traditionelle lineære forbrugsmønster viger fortsat for et nyt cyklisk forbrug, som vi beskrev I 2012. Vi ønsker at give noget tilbage til verden ved at forlænge produkters livstid, i stedet for at smide ud. Produkter genbruges, gives videre eller vi redefinere deres funktion. Det kan f.eks være produkter og emballage som vil indgår i naturens kredsløb efter brug, da det er komposterbart og indeholder frø som kan plantes i natur eller potte.
Det cykliske princip går også ud på at ting og produkter i cirkulation ved at genbruge, bytte og dele med andre i et forbrugsfællesskab. I 2013 vil vi fortsat se udlejning og deling forbrugerne imellem af alt lige fra tøj, overnatningsmuligheder og værktøj til lejligheder og biler. Bemærk sammenhængen til trenden “at give tilbage til naturen” under forretningsudvikling.
» Mådehold 2013 » Mådehold 2012
2013 TRENDS: DIGITALT
Tre-i-én erstatter fjernsyn
Vi bevæger os væk fra fjernsyn og fjernbetjening og går ind i tre-skærms æraen med vægskærm, tablet og smartphone, hvor det hele hænger sammen og samarbejder.
Naturlige interfaces
Udviklingen går væk fra tastatur og knapper og hen mod multitouch-apparater med naturlige interfaces styret af krop, øjne, gestik, stemme og ånde.
BYOD – bring your own device
Flere IT afdelinger reformeres og følger den nye standard for IT politik, hvor medarbejderne medbringer eget IT udstyr som mobiltelefon, pc/tablet. Arbejdspladsen er ikke længere lænket fast til et skrivebord, men flyttet over i mobile produkter hvor den enkelte har sit eget mobile kontor.
Big data
Big data krydser interne virksomhedsdata med eksterne data, som f.eks. giver virksomhederne forudsigelser om hvilke kunder og kundeemner, som er mest tilbøjelige til at købe på givent tidspunkt. Big data skal ikke kun være til virksomhedernes fordel. I stigende grad er forbrugerne begyndt at forvente, at firmaer og brands proaktivt benytter big data til at tilbyde dem hjælp, rådgivning, forbedringer og tips til besparelser.
Det er en hårfin balancegang, når man anvender og krydser tilgængelig data, for at tilbyde kunderne nye produkter og services. For forbrugerne er bagsiden af big data, at de selv bliver deres egen begrænsning for nye oplevelser, fordi big data systemerne segmenterer folk individuelt og tilbyder mere af det samme. I fremtidens anvendelse af big data skal kunderne føle sig set, hørt og serviceret – uden at være skræmt og overvåget af “Big Brother”.
2013 TRENDS: MOBIL & SOCIALE MEDIER
Mobile tjenester
Mobilbrugere vil grådigt adoptere alle tilgængelige mobilteknologier, som kommer på markedet. Med den urbane livsstil gælder det om at optimere den tid man har, så ingen sekunder går til spilde. Der er ingen grund til at falde i staver (eller tale med sidemanden), når mobilen er lige ved hånden. Vi lever et liv med mobil hyper-tasking, hvor den enkelte vil optimere ethvert øjeblik i sit liv med den tilgængelige teknologis produkter, oplevelser og tjenesteydelser.
Mobil shopping
Detailhandelen skal gøre sig klar til en ny generation af mobil shopperne og sørge for at kundernes smartphone bliver integreret i shopping oplevelsen. Mobilen bliver en handy shoppingassistent, som hjælper kunderne til at opdage nye produkter, giver inspiration, foretager prissammenligning og til sidst betaling.
NFC Mobilbetaling
I 2013 kommer vi tætter på mobilbetaling med NFC (Near Field Communication) efterhånden som forbrugerne investerer i nye smartphones med den nødvendige teknologi. Med NFC kam man “swipe” sin smartphone ind over en betalingsstander, Dankort-terminal eller anden NFC telefon.
Sociale medier
De sociale medier vil fortsætte deres hastige udvikling, men virksomhederne skal være opmærksomme på, at det ikke bliver en-vejs kommunikation, når de anvender social teknologi. Forbrugerne er blevet fordringsfulde i forhold til hvad de kan forvente i forbindelse med de sociale medier, så de forventer øjeblikkelig personlig dialog.
Mobil video
Mobil video er overbevisende, engagerende og placerer budskabet lige foran næsen på forbrugeren. En mobil tilstedeværelse uden video, vil komme til at skuffe kunderne.
Jobsøgning på nettet
Tendensen med jobsøgning via sociale medier som f.eks LinkedIn forstærkes. Jobmarkedet ligger på nettet, hvor de jobsøgende via søgemaskiner vil lede efter det nye job. Kandidater og virksomheder finder i stigende grad hinanden gennem sociale medier.
Sundheds apps
Et udvalg af mobile apps hjælper allerede med at forbedre og tracke vores sundhed, med f.eks journalisering af løberuter og overvågning af puls og søvn, via et censor armbånd.
Nye apps vil i sundhedens tjeneste gøre det muligt for læger og sygepersonale i sundhedssektoren, at ordinere en sundhedsfremmende app til en patient. Efterfølgende spore om app’en er blevet downloadet og hvis den ikke er det, så sende patienten en påmindelse. En sundheds-app kan give patienter påmindelser om at indtage deres medicin, holde dagbog over medicinforbruget og med beskeder holde kontakten. Tilmed kan man, via en censor, kontrollere om patienten har indtaget sin medicin som planlagt.
© December 2012, Anne Louise Stargate & Jacob Jensen