Trendoversigt 2012 +

Man kan ikke se langt ind i fremtiden, når udviklingsmønstrene ikke er stabile i samme grad som tidligere. Tiden kan ikke skrues tilbage til f.eks det ubekymrede 2007. Vi bliver nødt til at indstille os på nye vilkår og tune vores forretninger til at kunne håndtere den nye virkelighed. I “den nye normaltilstand” er alt fedt skåret væk — både i privatøkonomien og i virksomhederne.
Her præsenteres 21 udvalgte trends indenfor samfund, forretningsudvikling, marketing og forbrug, samt 19 trends om den digitale verden. I alt 40 trends som forventes at tegne billedet af 2012.
2012 TRENDS, SAMFUND
Valutakrisens dominans
Manglen på penge dominerer verdensdagsordenen. Markederne presses af flere af de europæiske landes kreditnedvurderinger. Succes får de, der kan tænke penge ind i deres forretning, så der skabes muligheder og håb fremfor frygt.
Afsætning
Hele Europa skal til at genopfinde sin eksistensberettigelse, men retningen kan endnu ikke angives. Det kan udvikle sig mere eller mindre negativt eller positivt i forhold til genskabe vækst på de europæiske markeder. Overvej afsætningspotientialet udenfor Europa.
Kejseren af Kina
Kinesiske besøgende og kunder vil verden over få ekstraordinær god service som er en kejser værdig, for det kinesiske marked er enormt og stadig i markant positiv vækst.
Værdiskifte i Danmark?
Der er en italesættelse af, at det sociale kommer mere i spil. Vi kan stå overfor markante bevægelser i værdier, men næppe et decideret systemskifte. Regeringsskiftet har dog sat fokus på staten og politik, hvor Danmark står overfor en række reformer. Overvej hvilke politiske strømninger hos den danske regering, der kan påvirke din forretning.
2012 TRENDS, FORRETNINGSUDVIKLING
Stigende individualitet
Forbrugerne bliver mere krævende og vil have dækket lige præcis deres individuelle behov. Find ind til firmaets essens og tilbyd alle kunder noget enestående — men uden at individualisere så meget, at det bliver en dårlig forretning.
Læs også om trenden: Customization
Eftertragtet essens
Autenticitet efterspørges af forbrugerne. Søg ind til kernen, til essensen og autenticiteten, i foretningens produkter og tjenesteydelser — Vær skarp og tænk på forretningen som et ikon. Brug dette ikon aktivt i al kommunikation.
Autonomi og det unikke
Find firmaets ståsted med udgangspunkt i egen kerne og skab noget nyt som andre vil efterspørge. Hav mod til at følge egen overbevisning, tænke og handle autonomt — det nye, det overraskende, og det innovative belønnes.
Urban trash
Der er dynamik og kreativitet hos den store gruppe af lav-indkomst forbrugerne i verdens byer. Der spås store muligheder for brands, der kan opfylde deres behov.
Det cykliske princip
Brands vil i stigende grad tænke genbrug ind i produktet. Nogle gange tvunget af ny lovgivning, men også båret af miljøbevidste virksomheders og forbrugeres holdninger.
Online reputation management og damage control
“Selv en vred kunde er en kunde med blikket rettet mod din virksomhed”. Den rette kommunikation, gaver, tilbud og andre “plastre”, kan vende noget negativt til positivt, og forvandle en vred kunde til ambassadør for virksomheden. Online tests og andre typer vurderinger bliver endnu mere fremtrædende i 2012. Virksomhederne bør som minimum bruge en time dagligt på at svare kunderne – for ikke at miste salg og omdømme.
2012 TRENDS, MARKETING
Netværk & identitet
Uden netværk og fællesskaber er vi intet — uden netværksforbindelse er vi lost. Vi vil have tilgængelighed og jo hurtigere, vi finder det vi søger, des bedre. Vi klikker på et ikon efter et sekunds betænkningstid.
Social kapital
Netværket er en ressource og ikke længere billigt til salg. Vi bliver ikke længere fans af brands på Facebook for en lodtrækning eller en beskeden præmie. Vi forlanger at få noget værdifuldt igen — hvis præmien er god og afregnes med det samme, er vi villige til at betale med et Twitter tweet eller en Facebook opdatering.
Flawsome
I 2012 vil forbrugerne ikke forvente fejlfrie brands. Bands der er ærlige omkring deres fejl, viser empati, ydmyghed og måske enda humor vil blive belønnet — nogle karakterer som vi kender fra mennesket. Dem der erkender og viser deres fejl (flaws) er uimodståelige (awesome).
Tillid er “det nye loyalitet”
Forbrugeren er blevet mindre tilbøjelig til at være loyal over for ét brand. Det afgørende for en virksomhed er at etablere en relation til forbrugeren, der bygger på gensidig tillid. Ærlighed og gennemsigtighed belønnes.
Sex sælger stadigvæk!
Brands der skubber til grænserne vil blive belønnet af unge og af den urbane middelklasse. Forvent ærlige og vovede produkter, services og kampagner i 2012.
»Lindners ligkister
2012 TRENDS, FORBRUG
2012 TRENDS, FORBRUG Shopping revolution For forbrugeren er den fysiske og digitale butik allerede smeltet sammen. De fysiske butikker skal til at integrere og udnytte de digitale muligheder. Læs også om trenden: Showrooming og Fremtidens detailhandel (http://stargate-trendbureau.com/fremtidens_detailhandel.php)
Eksperterne er tilbage!
Efter en periode hvor amatørerne er blevet hyldet, vender vi os igen mod eksperterne. Vi vil have mindre “reality” og performance — nu kræves der mere evidens og viden for at komme i fokus.
Shopping revolution
For forbrugeren er den fysiske og digitale butik allerede smeltet sammen. De fysiske butikker skal til at integrere og udnytte de digitale muligheder.
»Showrooming »fremtidens detailhandel
Forbruger smartness
Tilbudsjagt er blevet mere end at spare penge. Det er dels spændingen og kontrollen, men ikke mindst den oplevede smartness, som er en kilde til status.
Værdi og funktionalitet
Vi køber færre, men bedre ting, ligesom vi er villige til at betale prisen for funktionalitet. Man vil hellere være best mover end first mover.
Swobbing
Swobbing er det nye shopping. Vi bytter feriebolig (House swobbing), genbruger og går til bytteparties. Det vi ikke bruger sættes i cirkulation (det cykliske princip), for at gøre andre glade og verden mindre forurenet. En billig ferieform er “couch surfing”, hvor man verden rundt kan få privat overnatning.
Cyklisk genopstandelse
Det traditionelle lineære forbrugsmønster viger for et nyt cyklisk forbrug. Vi ønsker at give noget tibage til verden ved at forlænge produkters livstid, i stedet for at smide ud. Produkter genbruges, gives videre eller vi redefinere deres funktion.
DEN DIGITALE UDVIKLING
HURTIGT
Vi er online og har vænnet os til at være centrum for kommunikationen. Vi utålmodige og forventer at oplysninger og personaliseret data finder os. Udbydere skal kende vores præferencer uden at spørge først. I 2012 vil vi gennem Apps og QR codes se øjeblikkelig visuel information om de omkringliggende objekter. Scanning af QR koder (Quick Response codes / 2D koder) giver os information om f.eks produkter, historiefortælling når vi er på museer og hjælper med prissammenligninger på nettet.
MOBILT
Hybride platforme gør, at vi kan se tv på mobilen, ringe fra computeren og gå på internettet via tv’et. Det afgørende er ikke mediet, men skærmen og indholdet – som forbrugeren forventer er relevant og tilpasset til den enkelte.
NEMT
Alt som gør det nemt for forbrugerne vil være populært i 2012 og man vil kunne udsende information om hvor og hvad de gør, for at hjælpe produkter og tjenester. Forbrugeren vil gerne bidrage til verden, men for at det ikke er for meget besvær, er det nemmest hvis det sker automatisk og ubesværet. Det kan det via smartphones GPS teknologi.
ENESTÅENDE
Virksomhederne og butikkerne skal give kunderne noget unikt, en digital oplevelse samt tilbud og informationer i butikken – så de ikke i stedet bruger mobilens apps til at konstaterer at produktet kan købes billigere et andet sted.
FJERNSYN
App fjernsyn
Det store stue-alter vil være underholdningscenteret for hele familien, De mindre sekundære fjernsyn vil ikke blive genanskaffet når de går i stykker. Deres plads overtages i stedet af bærbare computere, IPads og lignende. Telefonen med Skype, radioen og fjernsynet opfattes bare som en App.
Det store digitale tv gennembrud
Apple lancerer et tv som samler indhold, hardware og software, som vi kender det fra deres Apple computere. Det bliver interessant at følge om det lykkedes Apple at vende hele tv industrien på hovedet, ligesom det skete for musikindustrien da de lancerede iTunes. Alle store tv-producenter er klar med deres bidrag til det store digitale tv gennembrud.
PC
Interfaces – det berøringsfølsomme bord
Med introduktionen af iPhonen fik “den naturlige brugergrænseflade” sit store gennembrud. Spilkonsolerne har introduceret den nye navigationsmåde hvor fysiske fagter styrer spillet. I 2012 vil disse brugergrænseflader skubbe til vores gængse opfattelse af en computer med mus og tastatur. Microsoft og Samsung vil lancere deres nye berøringsfølsomme bord – som reelt er en stor skærm, der også kan hænge på væggen.
HTML
HTML5 – genfødsel af webben
En opdatering af programsproget HTML til HTML5 giver internettet samme muligheder som på Apps – og det uden restriktionerne fra Apple. De bedste HTML5-løsninger vil øge fokuseringen på virksomhedernes egne sites og trænge apps i baggrunden. Med HTML5 kan man skabe hybrid-applikationer, der henter data fra websitet til apps i de forskellige smartphones.
CLOUD
Personal Cloud – kampen i skyen
Apple, Google og Microsoft kæmper om at være leverandør til din “Personal Cloud” Det sted i internet skyen hvor du har forbindelse med dine data, musik, fotos, familiedokumenter, opskrifter og meget mere. Det bliver et langvarigt (livsvarigt) kundeforhold, hvor du månedlig betaler for abonnement for deres service, backup og programmer. Vi kommer til at se det store gennembrud i “skyen” for private såvel som for virksomheder.
SMARTPHONE, TABLET og APPS
De mobile apps bliver værdiskabende
Takket være udbredelsen af touchscreen smartphones, tablets og “Sky” vil vi i 2012 se en skærmkultur der er mere personlig, mere omfattende, fordybende og mere interaktiv end nogensinde. Mobile apps er et must for store virksomheder og mindre virksomheder bør også tænke på at anvende mobile udgaver af deres site. I 2012 flytter apps sig fra at være en gimmick til at blive noget værdiskabende ved at koble det digitale (apps) med noget fysisk. De kan f.eks. være koblet til et elektronisk armbånd med blodtryksmåler, fungere som bilnøgler eller hjælpe med indeklimastyring. Det vigtige er at det giver brugeren en værdiskabende oplevelse.
QR Codes (2D Barcodes)
Quick Response codes har vundet udbredelse. Skab forbindelse mellem offline og online ved hjælp af QR codes.
Farvel til betalingskort og kontanter
Tablets og smartphones får et gennembrud i 2012 og måske endnu mere, hvis vi kikker længere frem. Vi mangler dog blot stadigvæk at overvinde frygt for at bruge mobilen som et betalingsmiddel, før vi kan blive trygge ved de nye muligheder. På dette område er Europa længere tilbage end USA. Men moderne forbrugere er til oplevelser på farten, og det er indlysende at købe produkter, mens man sidder i toget eller metroen på vej til og fra arbejde. Så det er et spørgsmål om tid, før vi overvinder frygten og bliver trygge med de nye teknologiske muligheder. Danske Bank har taget det første skridt og udviklet en IPad løsning, Nemlig.com er et online supermarked hvor man kan købe varer via smartphones – og flere store brands er på på vej med nye tiltag. Mastercard og Google arbejder med at opbygge et helt nyt økosystem af betalinger, belønninger og tilbud gennem de nye teknologier.
NFC
Med udgangen af 2012 bliver 70 procent af alle nye smartphones udstyret med NFC (Nærfelts kommunikation). NFC er en sikker måde at overføre data på i en afstand af op til 10 cm. Med NFC kan man “swipe” den ind over betalingsstanderen, Dankort-terminalen eller en anden NFC telefon.
Lokations-baserede tjenester
Var hot i 2011 og bliver endnu større i 2012. Efterspørgselen på de nærmeste indkøbssteder med bedste tilbud, bedste restauranter m.v. er stor.
M-Læring
Der var E-læring og nu er der M-Læring. Alle med en smartphone eller en tablet kan få gavn af Mobil læring, hvor vi ikke skal vente på svar, men øjeblikkelig får svar på vores spørgsmål. Vi kan modtage undervisning og få personlig vejledning af vores lærere – selv når vi er på farten.
SOCIALE MEDIER
De første butikker på Facebook ?
Hele servicedelen og den løbende dialog med virksomhedens kunder kommer til at fylde mere i de sociale medier. Koblingen mellem offline og online bliver helt central. I 2012 vil sociale medier flytte sig fra at bruges til kampagner til også at gå over til mere transaktion og direkte handel. Facebook fører i DK. Twitter er fortsat et nichemedie inden for nyhedsformidling og fag- og emnespecifik dialog og det får fortsat ikke sit store gennembrud i Danmark.
Google+
Det er oplagt for mindre virksomheder at udforske og bruge Google+, da det er en ny marketing platform som endnu ikke har den store udbredelse. I skrivende stund kan værdien af Google+ ikke vurderes, men Google+ bør ikke erstatte tilstedeværelsen på Facebook og Twitter.
SMS fader ud
Der er kommet så mange platforme og måder at sende beskeder på, så SMS vil lige så stille fade ud.
Ansigts genkendelses software
Google er ved at få udviklet et ansigts genkendelses program, så vi kan blive genkendt på billeder fra f.eks. Facebook og Google.
© Januar 2012, Anne Louise Stargate