Levende plakater

Støj på hjernen
Talrige daglige digitale indtryk, reklamer, bannere og interaktive lystavler har gjort det vanskeligt at trænge igennem til vores opmærksomhed. Vi bliver trætte, immune og ignorerer simpelthen reklamestøjen i et kollektivt “banner blindness”.
En uventet overraskelse får os derimod til at standse op. Den geniale idé og kreative opfindsomhed får vores fulde opmærksomhed og lader os modtage budskabet på en mere positiv og effektiv måde – levende reklame får os til at smile.
De levende plakater herunder er ikke hvad de umiddelbart giver sig ud for at være – og det er netop det, der gør kampagnerne geniale.
Billboard aktiveres af sensorer
Apoteket reklamerer for hårprodukter i Stockholms subway med et interaktivt billboard, som umiddelbart ligner en almindelig (kedelig) plakat – men som pludselig levendegøres, i det øjeblik toget blæser ind på stationen.
Det digitale billboard på perronen er udstyret med ultra sonic sensorer, der er i stand til at aktivere ved ankomsten af det næste toge. I samme øjeblik de ventende passagerer mærker lufttrykket fra toget, skifter stilbilledet på plakaten til en interaktiv sekvens, hvor det pludselige vindstød får kvindens hår blæses i alle retninger. Det eneste der mangler er duften af nyvasket hår.
Apotek Hjärtat – Blowing in The Wind, Stockholm Metro
Magiske fly gi’r liv i plakaten
British Airways’ kampagne “Magic of Flying” er umiddelbart bare en hvid plakat med logo og får ikke meget opmærksomhed. Men i virkeligheden er det et stort digitalt billboards med specialbygget overvågningsteknologi, der reagerer på overflyvende fly. Flyets passage aktiverer det digitale display, som viser en sekvens med et barn der peger op mod flyet og går hen mod det. Annoncens formål er at minde om, hvor magisk det er at flyve og samtidig plante en længsel efter selv at komme afsted ud i verden.
British Airways “Magic of Flying”, Piccadilly Circus og Chiswick
Pladsbesparende 3-i-én lysreklame
IKEA er kendt for deres pladsbesparende koncepter, hvor de kan komprimere en spisestue ned i en minimal papkasse. Hvorfor så ikke demonstrere det ved at komprimere en plakat med budskab for 27 m2 ned til et område på 9 m2. Plakaten er offline men en tre-i-én’er, for teksten og budskabet skifter ved belysning i RGB (rødt, grønt og blåt lys). Denne gimmick virker fint om natten – mere tvivlsom effekt i dagslys.
Pladsbesparende plakat, IKEA RGB billboard
Reality i renoveret billboard
Det ligner en plakat på husmuren, den er i det helt rigtige format og med logoet klassisk placeret nederst i højre hjørne. Plakaten er bare reality og et renoveret område på en slidt bygning. I stedet for en aggressiv salgsplakat med slagtilbud fra det lokale byggemarked, går OBI den blide vej og illustrerer skønheden ved deres produkt og alt det gode man kan gøre ved sit hus.
OBI “Renovated Billboards”, Tyskland
Stargates marketingblog fortsætter her >
© Februar 2014, Anne Louise Stargate