See Now, Buy Now

See Now Buy Now

‘See Now, Buy Now’, det nye fænomen inden for mediering af modeshows, hvor forbrugeren kan købe modetøjet, så snart det præsenteres til modeugerne. Fænomenet har bredt sig i modebranchen efter Burberry i 2016 annoncerede deres skift til en ’See Now, Buy Now’ strategi.

Fremover erstattes deres fire årlige modeshows med to sæsonløse shows for kvinder og mænd. Kollektionerne vil være designet til et globalt publikum og blive sat til salg øjeblikkelig efter modeshowet. Tom Ford, Tommy Hilfinger, Paul Smith og en række andre designerbrands fra New  York og London fulgte straks efter i skiftet til ’fashion immediacy’. Fænomenet har bredt sig lige siden.

Med Burberrys model for øjeblikkelige salg til modeshowene er den klassiske modekalender rykket frem. Kollektionerne der præsenteres til modeugerne er måneder forinden blevet fremvist hemmeligt i et showroom, så tøjet er klar og distribueret når modeugerne starter i september og februar. Modeshowene live-streames og tøjet kan købes direkte via Burberrys webshop eller i deres forretninger.

En anden model er direkte salg via apps eller sociale medier. I det hele taget er moden er ved at blevet formet af og for digitale medier, hvor tøjets fotogene dimension tager fokus fra materialet. På sociale medier bliver forbruget stimuleret af de digitale billeder. Samtidig er Sociale medier og live-streaming blevet bestemmende for tilrettelæggelse af modeshowet, som har skiftet demokratiserende fokus fra B2B til B2C.

Min forskning viser, at ethvert modebrand bliver nødt til at tage stilling til fænomenet og beslutte sig for en strategi der inkorporerer et element af ’Buy Now’.

Der er fire retninger at vælge imellem: Sæson ’Buy Now’, hvor modetøjet er tilpasset det gældende tidspunkt/sæson hvor det præsenteres. Der er den forbrugerdrevne ’Buy Now’, hvor modeshowet tilrettelægges som en salgs event og hvor tøjet er distribueret og salgsklar, når kollektionen lanceres til modeugen. Der er også det direkte ’Buy Now’ salg, hvor forbrugeren forudbestiller modetøjet til levering måneder senere, og til slut det digitale ’Buy Now’, der omfavner teknologien med e-handel, apps og køb via sociale medier.

For yderligere information om ‘See Now, Buy Now’ strategier, kontakt Anne Louise Stargate.

 

» Foto: Burberry


© Januar 2017, Anne Louise Stargate