Klout – Digitale ambassadører

Klout

Klout er den amerikanske tjeneste, der ved sammenligning af aktiviteter i sociale medier, kan udregne ens popularitet og indflydelse på andre. Populariteten tildeles en Kloutscore i form af et tal fra 0-100.

Vi stoler på venners forskellige anbefalinger via vores netværk i de sociale medier. Hvis en ven anbefaler en film eller et produkt, er vi tilbøjelige til at bliver påvirket. Men nogle personer har mere indflydelse end andre og påvirker flere i det omfattende netværk, som udgør de sociale medier. Ved at koble ens forskellige konti på sociale medier til en Klout konto, kan en algoritme måle ens evne til at skabe action og indflydelse blandt andre mennesker.

Frynsegoder med Klout

Klout samarbejder med en række virksomheder, som giver gratis gaver, vareprøver, VIP invitationer etc. til personer med et højt Kloutscore. Personer med et højt Klout score, som er ratet til indflydelse indenfor en bestemt emne kategori, er trendsættere indenfor netop denne specifikke kategori. Ved at give gaver til indflydelsesrige trendsættere, håber firmaerne på, at skabe effektive ambassadører for deres produkter.

Klout er således en ny digital måde til at udvælge, hvilke ”kendisser” og indflydelsesrige personer man bør lobbye.

VIP

Fremtidsplanerne hos Klout er, at personer med højt Kloutscore opnår en VIP status og kan boarde fly tidligere end andre, få opgraderet deres hotelværelse og modtage store rabatter i forskellige forretninger.

I USA er man begyndt at sammenligne Kloutscore blandt ansøgere til stillinger inden for kommunikation, marketing og HR. En tendens, der sandsynligvis også vil brede sig til Danmark.

For at opnå et højt Kloutscore bør man hver eneste dag skrive flere indlæg og være aktiv i de sociale medier – og andre mennesker skal interagere på det, som man skriver. Det giver selvfølgelig den bagside, at nogle mennesker ikke kobler af, og holder fri fra nettet, af frygt for et faldende score. Konsekvenserne ved Klout kan blive, at tallet bruges som et udtryk for individets værdi som menneske. Mange kan blive fristet til strategiske opdateringer og alliancer, alene i forsøget på at forbedre ens score.

 

Om Klout

Klout kontoen linker data fra alle ens sociale medier, typisk Facebook, Twitter, LinkedIn og Google+. Man starter ud med at vælge hvilke venner/nyhedssider (på Klout), man mener har indflydelse på én. Liggeledes tildeler man sig selv de emnekategorier, hvor man menes, at have indflydelse på andre.
» Klout.com

 


© Oktober 2012, Anne Louise Stargate