Betaling med “Gode Gerninger”

CSR branding

Gode gerninger gør os gladere!

Vi får et dopamin-kick ud af at gøre en god gerning. Effekten er på linje med udbyttet efter motion der, ligesom gode gerninger, hjælper os til at opnå bedre humør, større sundhed og et længere liv.

Det således pengeløse eksperiment finder i øjeblikket sted som enkeltstående kampagner i pop-up butikker, hvor betaling med møntfoden ”god gerning” ofte er led i virksomheders CSR branding. Kampagnerne giver virksomheden eller sagen stor opmærksomhed og kunderne skal ikke bare donere, de får også et fysisk produkt igen – det er win-win for alle.

Skraldeposen med på restaurant

En pop-up restaurant i Østrig giver gratis måltider i bytte for gæsternes køkkenskrald. Det medbragte bio køkkenaffald afregnes efter vægt og veksles til mad og drikke for et beløb der svarer til kiloprisen på bio-skrald – så hvis man ikke har skraldeposen med, må man pænt betale for sin mad ved kassen. Det indleverede køkkenskrald omdannes efterfølgende til biogas, som igen bruges til gaskomfur og madlavning.

»BIOMAT genbrugs-restaurant på Facebook

En togbillet? – det bliver lige 30 squats

I Moskva kører de netop nu en kampagne i forbindelse med vinter-OL, som starter op i februar 2014. For at forbedre folkesundheden og involvere borgerne i en sporty livsstil samt de kommende Olympiske lege, er opstillet en speciel billetmaskine i Moskvas subway. Automaten giver byens borgere mulighed for at få en gratis togbillet, hvis de foretager 30 squats på stedet, hvilket registreres af en sensor i billetautomaten. Passageren har to minutter til at udføre de 30 squats foran den tællende billetmaskine (og opmuntrende tilråb fra forbipasserende) – eller betale de 30 rubles som billetten koster.

Betaling med gode gerninger

 

Se filmen hvor man betaler “30 squats for en togbillet”

Chokolade for en kærlig gerning

I Anthon Bergs pop-up shop på Strøget i København kunne chokoladen ikke købes for penge. I stedet for skulle man love at gøre en god kærlig gerning for én man holdt af – og forpligte sig til gerningen via offentliggørelse på Facebook. Først herefter fik man udleveret sin gratis æske med skønne chokolader.

csr_brands_3

»Anthon Berg Generous Store

Designertøj i bytte for en nyre

Den første kontant-fri designershop var en pop-up shop i Cape Town, som ikke tog imod penge som betalingmiddel. Først når man meldte sig som organdonor, fik man lov til at vælge et stk. doneret designertøj.

 

Gode gerninger

»Organ donation – The Exchange

 

Læs også trendartiklerne om:

»Nudging

»CSR Branding

© November 2013, Anne Louise Stargate